Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Temel Tasarım I | GRA1131 | 1. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz-yüze |
Dersin Koordinatörü |
Öğr. Gör. Merve DURAK |
Dersi Verenler |
Öğr. Gör. Merve DURAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sanat ve tasarımın temel eleman ve ilkelerinin, birbirleriyle olan ilişkilerinin işlendiği bu disiplinde çizgi, ışık-gölge, renk, biçim, form, mekân, doku gibi elemanlar ile vurgu, denge, ritim, oran ölçü, birlik ve bütünlük gibi ilkeler teorik olarak anlatılır, sınıf içi ve sınıf dışı çalışmalar yaptırılır. Böylece özgün tasarımlar yapabilmeleri için gerekli olacak en temel donanımların verilmesine çalışılır. |
Dersin İçeriği | A. TASARI ELEMANLARI VE İLKELERİ 1. Tasarım elemanları (Çizgi, nokta, leke, doku…) ve ilkeleri (Denge, ritim, zıtlık…) 2. Nokta ve çizgi araştırmaları ve düzenlemeleri. 3. Doku türleri, etkileri ve yorumları. 4. Organik ve inorganik formlar ile form-zemin ilişkisi. 5. Leke araştırmaları ve kompozisyonları. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Sanatın temel kuramlarını kullanabilmek - Görsel tasarım elemanlarını ve ilkelerini farklı alanlarla (disiplinlerle) ilişkilendirerek tasarıma yönelik çalışmaları gerçekleştirebilmek. - Görsel algılamaya yönelik ifadeyi somutlaştırabilmek. - Duygu ve sezgilerini sanat eğitimi yoluyla görsel anlatım etkinliğine çevirebilmek. - Sanat eğitimi konusunda kültürel ve toplumsal değerlerin farkına varabilmek. - Yeniliklere açık özgün tasarımlar ortaya koyabilmek. - Eleştirel bakış açısı ve sezgi gücünü geliştirebilmek. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Temel tasarım eğitimine giriş, sanatın eleman ve ilkeleri | |
2. Hafta | Noktanın tanımı, görsel anlatım öğesi olarak nokta. | |
3. Hafta | Nokta araştırmaları, nokta düzenlemeleri. | |
4. Hafta | Çizginin tanımı ve değeri, çeşitleri, çizgi ilişkileri. | |
5. Hafta | Görsel anlatımda çizginin etkilerinin araştırılması | |
6. Hafta | Çizgi çeşitleri ve psikolojik etkilerini, çizgi- form, çizgi- doku, çizgi-leke kompozisyon araştırmaları. | |
7. Hafta | Görselin çizgi ve nokta ile yorumlanması. | |
8. Hafta | Ara Sınav | |
9. Hafta | Dokunun tanımı ve değeri, doku çeşitleri, etkileri, doku ilişkileri. | |
10. Hafta | Görsel anlatımda dokunun olanakları ve etkilerinin araştırılması. | |
11. Hafta | Doku ile farklı kompozisyon araştırmaları. | |
12. Hafta | Tasarım ilkeleri(form çağrışımları ve kompozisyon) | |
13. Hafta | Şekil, biçim, fon – form etkileri, optik göz yanılmaları Görsel anlatımda derinlik etkileri, form ilişkisinde derinlik etkileri. | |
14. Hafta | Leke, ton teknikleri, sanat eserlerinde leke, bir sanat elemanı olarak leke. |
Balcı, Yusuf Baytekin ve Nuran Say. “Temel Sanat Eğitimi”. Ya-Pa Yayınları. İstanbul, 2005. |
Gökaydın, Nevide. “Temel Sanat Eğitimi”. Moss Yayınları. İstanbul, 2010. |
Odabaşı, Hatice Aslan. “Grafikte Temel Tasarım”. İzlenim Sanat Yayınevi. İstanbul, 2006. |
Öztuna, H. Yakup. “Görsel İletişimde Temel Tasarım”. Yorum Sanat Yayıncılık. İst., 2007 |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 1 | 1 | 2 | 40,60 |
PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY9 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 40,60 |
PY12 | 3 | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 | 40,60 |
PY13 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 5 | 40,60 |
PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 2 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 7 | 8 | 56 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 102 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |