Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fiziksel Değerlendirme | HMF209 | 3. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Düz Anlatım,Soru-cevap,Tartışma |
Dersin Koordinatörü |
Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY |
Dersi Verenler |
Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireylerin, fiziksel değerlendirmede kullanılan hasta muayene tekniklerini ve sorunları değerlendirmeyi öğrenmesi sağlanarak hastadan tıbbi öykü almayı öğrenmesi, hemşirelik tanısını belirlemesinde temel oluşturacak verileri toplayabilmesi, temel muayene yöntemlerini öğrenmesi, muayene yöntemleri ile elde ettiği verileri değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Fiziksel değerlendirmede kullanılan yöntem ve teknikler, Veri toplama, Hastanın bedensel ve ruhsal hazırlığı, Deri, saç ve tırnak değerlendirme, Baş, göz ve kulak değerlendirme, Burun, ağız ve boğaz değerlendirme, Solunum sistemi değerlendirmesi, Kardiovasküler sistem değerlendirmesi, Gastrointestinal sistem değerlendirmesi, Nörolojik sistem değerlendirmesi, Kas-iskelet sistemi değerlendirmesi, Genital organları değerlendirme, Meme muayenesi |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Sağlıklı ya da hasta bireyin sağlık durumuna ilişkin temel verileri toplar ve uygular. - Sağlıklı ve hasta bireyler ile görüşme ve fiziksel değerlendirme tekniklerini uygular. - Bireyler hakkında topladığı verileri ve hemşirelik tanılarının oluşturulmasındaki katkıyı değerlendirir. - Fiziksel değerlendirme için ortamı, bedensel ve ruhsal yönden bireyi hazırlar ve değerlendirir. - Bireylerin sağlık durumuna ilişkin topladığı veriler ile klinik yargılar oluşturur. - Fiziksel değerlendirme ile sentez ve gözlemleme, bilgi toplama, sonuçlar hakkında analiz ve yorum yapma yeteneğini edinmiştir. - Fiziksel değerlendirme dersi ile ilgili konuları mesleki eğitim ve işlevlerindeki yeri ve önemini bilir, uygun şekilde kullanır. |
Hafta | Konular | Öğretim Yöntemleri |
---|---|---|
1. Hafta | Giriş, Dersin amaç ve hedeflerinin açıklanması, ders içeriği ve kaynaklar hakkında bilgi verme | Ders Saati Sözel Anlatım |
2. Hafta | Fiziksel değerlendirmede kullanılan yöntem ve teknikler Veri toplama | Ders Saati Sözel Anlatım |
3. Hafta | Hastanın bedensel ve ruhsal hazırlığı | Ders Saati Sözel Anlatım |
4. Hafta | Deri, saç ve tırnak değerlendirme | Ders Saati Sözel Anlatım |
5. Hafta | Baş, göz ve kulak değerlendirme | Ders Saati Sözel Anlatım |
6. Hafta | Burun, ağız ve boğaz değerlendirme | Sözel Anlatım Ders Saati |
7. Hafta | Solunum sistemi değerlendirmesi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Uygulama |
8. Hafta | VİZE | |
9. Hafta | Kardiovasküler sistem değerlendirmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati Uygulama |
10. Hafta | Gastrointestinal sistem değerlendirmesi | Ders Saati Sözel Anlatım Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
11. Hafta | Nörolojik sistem değerlendirmesi | Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
12. Hafta | Kas-iskelet sistemi değerlendirmesi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
13. Hafta | Genital organları değerlendirme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
14. Hafta | Meme muayenesi | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
Görgülü, S. (2014). Hemşireler İçin Fizik Muayene Yöntemleri. İstanbul Tıp Kitabevi. |
Kuyurtar, F. (2013). Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler İçin Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Ignativicius, D.D., & Workmann, M.L. (2006). Medical-Surgical Nursing Critical Thinking for Collaborative Care. 5th Ed. Elsevier Saunders, St.Louis. |
Lewis, S.M., Collier, I.C., & Heitkemper M.M. (1996). Medical-Surgical Nursing. Assessment and Management of Clinical Problems. 4th Ed., Mosby-Year Book Inc. Comp.St. Louis. |
Büyükgebiz, O. (Ed.). (2017). BATES'in fizik muayene ve anamnez cep kılavuzu. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60 |
PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 40,60 |
PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 40,60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Araştırma | 1 | 4,5 | 4,5 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 76,5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |