Course Information

Course Information
Course Title Code Semester L+U Hour Credits ECTS
HISTORY OF TURKISH THEATRE II TİY208 4. Semester 3 + 0 3.0 4.0
Prerequisites None
Language of Instruction Turkish
Course Level Undergraduate
Course Type
Mode of delivery Face to face
Course Coordinator Assist. Prof. Dr. Hatice ŞAŞMAZ
Instructors Hatice ŞAŞMAZ
Assistants
Goals This course aims to give information about the development of Turkish Theater from the early Republican period (1923- present), the basic tendencies and methods in the art of theater, the theater environment of the period, the audience, the theater groups, the basic dynamics of our theater such as staging and acting.
Course Content This course aims to give information about the development of Turkish Theater from the early Republican period (1923- present), the basic tendencies and methods in the art of theater, the theater environment of the period, the audience, the theater groups, the basic dynamics of our theater such as staging and acting.
Learning Outcomes - Gains insight into the state-theater relationship in the Republican era
- In Turkey the dynamics of the information that led to the emergence of subsidized and private theaters
- Gains knowledge of theater education and architecture in the Republican era
- Learn the development stages of our dramatic literature from the early Republican era to the present
- Compares the quality of theatrical events in any historical process to today's theatrical events
Weekly Topics (Content)
Week Topics Learning Methods
1. Week Introduction to the Course
2. Week Turkish theater from 1923 to 1945
3. Week Turkish theater from 1923 to 1945
4. Week Turkish theater from 1946 to 1960
5. Week Turkish theater from 1946 to 1960
6. Week Turkish theater from 1961 to 1970
7. Week Turkish theater from 1961 to 1970
8. Week MID-TERM EXAM
9. Week Turkish theater from 1971 to 1980
10. Week Turkish theater from 1971 to 1980
11. Week Turkish theater from 1981 to 1990
12. Week Turkish theater from 1991 to 2000
13. Week Turkish theater from 2001 to 2024
14. Week Turkish theatre from 2001 to 2024
Recommended Sources
Metin And (1983). Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara.
Niyazi Akı (1968). Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış, A.Ü.Y., Ankara.
Özdemir Nutku (2000). Dünya Tiyatrosu Tarihi I- II cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Şener, Sevda, Cumhuriyet in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, T.İş Bankası Yay, Ankara, 2008.
Uğur Akıncı (2003). Kalemden Sahneye 1 cilt, YGS Yayınları, İstanbul.
Özlem Belkıs (2003). Kalemden Sahneye 2 cilt, YGS Yayınları, İstanbul.
Semih Çelenk (2003). Kalemden Sahneye 3 cilt, YGS Yayınları, İstanbul.
Murat Tuncay (2010). Sahneye Bakmak I-II, Mitos- Boyut Yayınları, İstanbul.
Sevda Şener (2011). Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu, Mitos-Boyut Yayınları 2. Bsk. İstanbul.
Aslıhan Ünlü (2009). Merkeze Dönmek: Türk Tiyatrosunda Zaman/Mekan Algısı, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.
Pekman, Yavuz (2002). Çağdaş Tiyatroda Geleneksellik. : Mitos Boyut Yayınları.
AND, Metin (1983). Türk Tiyatrosunun Evreleri. Turhan kitabevi.
Ünlü, Aslıhan (2006) Türk tiyatrosunun antropolojisi. Aşina Kitaplar.
AVCIOĞLU, Doğan (1976). Türkiye’nin Düzeni – Dün Bugün Yarın (birinci kitap), İstanbul: Tekin Yayınevi.
AVCIOĞLU, Doğan (1978). Türkiye’nin Düzeni – Dün Bugün Yarın (ikinci kitap), İstanbul: Tekin Yayınevi.
CEM, İsmail (1975). Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi, İstanbul: Cem Yayınevi.
DEMİR, Fethi (2016). Toplumsallık Düşüncesi Bağlamında 1980 Sonrası Türk Tiyatro Edebiyatı, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
İPŞİROĞLU, Zehra (1998). 2000’li Yıllara Doğru Tiyatro, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
ŞENER, Sevda (2002). Nazım Hikmet’in Oyun Yazarlığı, Anakara: T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
ŞENER, Sevda (1971 a). Çağdaş Türk Tiyatrosunda Ahlak Ekonomi Kültür Sorunları 1923-1970, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
ŞENER, Sevda; Çağdaş Türk Tiyatrosunda İnsan 1923-1972, Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara, 1972
YÜKSEL, Ayşegül (1997). Çağdaş Türk Tiyatrosunda On Yazar, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
TUNCAY, Murat; Modern Türk Tiyatrosu’nun İlk Sıkıntıları, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, İzmir, 1991
AKIN, Banu Ayten (2019). “Bir Queer Okuma: Sosyal Dışlanma ve Açılma Bağlamında Eşcinselliğin Tiyatromuzda Temsili”, Yedi, yaz 2019, sayı 22, ss. 19-29
NUTKU, Özdemir (1972). “‘Evcilik Oyunu’ Üzerinde Sahne Çalışması”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 3 (3), ss. 53-73.
ÖZSOYSAL, Fakiye. (2005). “Asiye Ataerkiden Kurtulur Mu? Ya Da Kurtuluşa Tutsak Kalmak”, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (6), ss. 69-100.
ŞAŞMAZ, Hatice (2015). “Zeynep Kaçar Oyunlarında Kadın-Mekan İlişkisi”, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji (T.E.D.) Bölümü Dergisi, 2015/2, sayı: 27, ss. 39-71.
ŞENER, Sevda (1971 b). “Mikado’nun Çöpleri Üzerine Bir İnceleme”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 2(2), ss. 103-118.
ARICI, O. TÜRKİYE’DE OYUN YAZARLIĞINDA YENİ EĞİLİMLER 1. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (25), 1-34.
CANDAN, E. (2014). TÜRKİYE’DE OYUN YAZARLIĞINDA YENİ EĞİLİMLER 2. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (25), 35-74.
AKGÜL, O. Ö. (2014). TÜRKİYE’DE OYUN YAZARLIĞINDA YENİ EĞİLİMLER 3. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (25), 75-113.
KARADAĞ, Nurhan; Halkevleri Tiyatro Çalışmaları, T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1988
Yavuz Pekman, Kerem Karaboğa, Fakiye Özsoysal, Metin Balay (2011). Geçmişten Günümüze İstanbul Tiyatroları I, II, III, YAPI KREDİ YAYINLARI
Metin And (1973). 50 Yılın Türk Tiyatrosu, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2. Bsk. İstanbul.
Relations with Education Attainment Program Course Competencies
Program Requirements Contribution Level DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 Measurement Method
PY1 4 0 0 0 0 0 -
PY2 5 0 0 0 0 0 -
PY3 4 0 0 0 0 0 -
PY4 3 0 0 0 0 0 -
PY5 4 0 0 0 0 0 -
PY6 3 0 0 0 0 0 -
PY7 3 0 0 0 0 0 -
PY8 4 0 0 0 0 0 -
PY9 3 0 0 0 0 0 -
PY10 4 0 0 0 0 0 -
PY11 4 0 0 0 0 0 -
PY12 5 0 0 0 0 0 -
PY13 3 0 0 0 0 0 -
PY14 4 0 0 0 0 0 -
*DK = Course's Contrubution.
0 1 2 3 4 5
Course's Level of contribution None Very Low Low Fair High Very High
Method of assessment/evaluation Written exam Oral Exams Assignment/Project Laboratory work Presentation/Seminar
ECTS credits and course workload
Event Quantity Duration (Hour) Total Workload (Hour)
Course Hours 14 3 42
Preparation, After Class Study 12 2 24
Research 5 1 5
Midterm 1 1 10 10
Homework 1 2 3 6
Final 1 15 15
Total Workload 102
ECTS Credit of the Course 4.0