Course Title | Code | Semester | L+U Hour | Credits | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
Social Policy and Planning | SHO403 | 7. Semester | 3 + 0 | 3.0 | 4.0 |
Prerequisites | None |
Language of Instruction | Turkish |
Course Level | Undergraduate |
Course Type | |
Mode of delivery | face to face |
Course Coordinator | |
Instructors |
Çetin YILMAZ |
Assistants | |
Goals | • to give the birth and development of social policy with a historical perspective, •to review debates on scope and concept of social policy , •to discuss national and international forces which are effective in social policy formulation in the case of Turkey. the contributions of social work profession in creation of social policy • to teach the role of planning in regulating and operating the social welfare field |
Course Content | |
Learning Outcomes |
- know the concept of social policy - have the knowledge about the roles and functions of the social worker in the process of policy formulation, - Understands the relationship between the concepts of planning and development. |
Week | Topics | Learning Methods |
---|---|---|
1. Week | Social Policy Concept, Scope, The Birth and Evolution (Historical Overview) Mentality Change and Welfare State | |
2. Week | From liberal State to social State, the State | |
3. Week | in the case of Turkey, effective national and international forces in the creation of social policies | |
4. Week | National powers Political Parties public opinion media Labor Unions Unions Turkis HAKİŞ DISC Other Non-Governmental Organizations Professional Organizations TOBB Medical Association BARO TMMOB Employer Organizations TUSIAD MUSIAD Civil Society Organizations Other Associations and Foundation | |
5. Week | International forces Organizations of the United Nations and Expertise ILO UNICEF UNESCO WHO UNDP UNFP FAO other Council of Europe EU International Non-Governmental Organizations | |
6. Week | Legislation that makes it visible constitution laws Development Plans Annual Programs Government Programs Budget Laws Political Party Programs | |
7. Week | The role and functions of social workers in formulating social welfare policy (I) | |
8. Week | Midterm Exam | |
9. Week | The role and functions of social workers in formulating social welfare policy (II) | |
10. Week | The concept of planning, rational and strategic planning | |
11. Week | The concept of planning, rational and strategic planning | |
12. Week | 5-year development plans and review | |
13. Week | 5-year development plans and review | |
14. Week | Evaluation of the course |
Birinci Ulusal Sosyal Politika Kongresi. “Yaşam Boyu Sosyal Koruma”. Türkiye Devrimci İşçi Sendikaları Konfedarasyonu, Ankara. |
Gülmez, Mesut. Uluslararası Sosyal Politika. Ankara: TODAİE Yayınları, 2000. |
Altuntaş, Betül. “Avrupa Birliği Belgelerinde Sosyal Politika” Toplum ve Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, 12, 3, 2001, s. 1-12. |
Ayman Güler, Birgül. Yenisağ ve Devletin Değişimi: Yapısal Uyarlama Politikaları. Ankara: TODAİE Yayınları, 1996. |
Sezen, Seriye. Devletçilikten Özelleştirmeye Türkiye’de Planlama. Ankara: TODAİE Yayın no: 293, 1999, ss. 6-74 |
Demir, Fevzi. “Çocuk ve Gençlerin Korunması Hakları ve Türkiye” Gülmez, Mesut. (Yayına Hazırlayan) Avrupa Sosyal Şartı ve Türkiye Kollukyumu: Bildiriler ve Tartışmalar. Ankara: TODAİ Yayınları 1993. 45-64. |
Karataş, Kasım. "Sosyal Hizmetlerde Yatırım Politikaları: SHÇEK Örneği" Bildiri Sosyal Hizmet Sempozyumu’95. 30. Yılında Sosyal Hizmet ve Geleceğe Yöneliş. 22-24 Kasım, Ankara, 1995. |
Karataş, Kasım. “Sosyal Devlet Tartışmaları”, Sosyal Hizmet Sempozyumu’96. Toplumsal Gelişme ve Değişme Sürecinde Sosyal Hizmet, 274-280, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını No.: 002, 2001. |
Karataş, Kasım. “Sosyal Refah: Kavramsal Boyutu, Gelişimi ve Nitelikleri” Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını No: 004, 1999 , s. 33-43. |
Karataş, Kasım. “Türkiye’de Afet Politikası Üzerine Kısa Bir Değerlendirme”, Travma Tedavisi Uzman Eğitimi, ed. B. Tufan, A. Aktaş ve V. Duyan, 96-104, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayını, No. : 005, Ankara, 2000. |
Karataş, Kasım. “Yoksulluğun Küreselleşmesi ve Yoksulluğa Karşı Küresel Tavır: Küreselleşmeyi Doğru Anlamak” Bildiri. Değişen Türkiye’de İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler V. Ulusal Sosyal Hizmetler Konferansı, 21-23 Mayıs 1999, Ankara. |
Karataş, Kasım. “Yoksulluk, Yoksullukla Savaşımda Sivil Toplum ve Etik Boyut: Bir Sosyal Hizmet Yaklaşımı” Yoksulluk Sempozyumu. İstanbul: Deniz Feneri Derneği Yayınları, 2003, s. 89-103. |
Koray, Meryem ve Alper Topçuoğlu. Sosyal Politika. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları, 1995, ss. 1-25. |
Talas, Cahit. Toplumsal Politika. Ankara: İmge Kitabevi, 1990, ss. 77-134. |
Güven, Sami H. Sosyal Politikanın Temelleri. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları 1995. |
Karataş, Kasım “Yoksullukla Mücadelede Bir Sosyal Politika Aracı Olarak Sosyal Yardımlar” Türkiye İnsan Hakları Hareketi Konferansı 2002 Bildirileri, Yayına Hazırlayan: Gül Erdost. Ankara, 2003, s. 120-138. |
Karataş, Kasım. "Sosyal Devlet Tartışması Üzerine... " Sosyal Hizmet. 3, 7: 46-47, Ocak, Şubat, Mart 1992. |
Topak, Oğuz. “Refah Devletinin Dönüşümü ve Aktif İşgücü Piyasası” Mürekkep Dergisi, 15, 2000, s. 151-172. |
Tuna, Orhan ve Nevzat Yalçıntaş. Sosyal Siyaset. İstanbul: Filiz Kitabevi, 1994., ss. 1-29. |
Program Requirements | Contribution Level | DK1 | DK2 | DK3 | Measurement Method |
---|---|---|---|---|---|
PY1 | 4 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 5 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 3 | 0 | 0 | 0 | - |
PY12 | 3 | 0 | 0 | 0 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Course's Level of contribution | None | Very Low | Low | Fair | High | Very High |
Method of assessment/evaluation | Written exam | Oral Exams | Assignment/Project | Laboratory work | Presentation/Seminar |
Event | Quantity | Duration (Hour) | Total Workload (Hour) |
---|---|---|---|
Course Hours | 14 | 3 | 42 |
Preparation, After Class Study | 6 | 4 | 24 |
Research | 7 | 2 | 14 |
Midterm 1 | 1 | 2 | 2 |
Homework 1 | 4 | 4 | 16 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Classroom Activities | 2 | 1 | 2 |
Total Workload | 102 | ||
ECTS Credit of the Course | 4.0 |