Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Edebiyatı 1 SNZ207 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşullar Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Ders
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Yahya AYDIN
Dersi Verenler Doç. Dr. Yahya AYDIN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencileri çocuk kitapları başta olmak üzere edebi çocuk kitapları hakkında bilgilendirmek ve bu bağlamda onlar için bir farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriği Edebi çocuk kitaplarında bulunması gereken dış yapı (şekil) özellikleri (kapak,-ciltsiz-boyut-boyut, resim, harf, sayfa düzeni vb.) Edebî eserde yer alması gereken iç yapı (şekil) özellikleri çocuk kitapları (konu, tema, dil ve anlatım özellikleri, karakterler, plan vb.) Edebi çocuk kitaplarında yer alması gereken eğitim ve temel ilkeler Çocuk kitaplarında konu yapılandırmasını zayıflatan öğeler
Ders Öğrenme Kazanımları - Çocuk edebiyatı eserlerinden yararlanılarak tasarlanan etkinlikleri okul öncesi dönemdeki çocukların özelliklerini dikkate alarak tasarlar.
- Çocuk edebiyatı eserlerini derste öğrendiği ölçütlere göre değerlendirir.
- Edebi çocuk kitapları odağında öğrencilerin dil becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlar.
- Türkçeyi doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
- Çocukların demokrasi, insan hakları/çocuk hakları, toplumsal ve evrensel değerlerle tanışmalarını sağlayan çocuk edebiyatı ürünlerini eğitim ortamında kullanır.
- Edebiyat ve çocuk edebiyatı ile ilgili doğru terminolojiyi kullanır.
- Bireyin okuma kültürünü edinme sürecinde okul öncesi döneme hitap eden edebi kitapların önemini bilir.
- Edebiyatın ve çocuk edebiyatının çocuğa ve topluma katkısını tartışır.
Haftalık Konular (İçerik)
Hafta Konular Öğretim Yöntemleri
1. Hafta Edebi çocuk kitaplarında bulunması gereken dış yapı (şekil) özellikleri (kapak, -ciltsiz-boyut-boyutlar, resimler, harfler, sayfa düzeni vb.) Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Edebi çocuk kitaplarında bulunması gereken iç yapı (şekil) özellikleri (konu, tema, dil ve anlatım özellikleri, karakterler, plan vb.) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati
3. Hafta Edebi çocuk kitaplarında yer alması gereken eğitim ve temel ilkeler Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Çocuk kitaplarında konu yapılandırmasını zayıflatan öğeler Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Edebi çocuk kitaplarının çocuğun bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimine etkisi Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Edebi çocuk kitaplarının çocuğun dil, kişilik, sosyal ve kültürel gelişimine etkisi Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım
7. Hafta Okuma kültürünün kazanılması sürecinde edebi çocuk kitaplarının işlevleri. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati
8. Hafta Vize
9. Hafta Öğrencilerin sunumları Uygulama Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Öğrencilerin sunumları Ders Saati Araştırma Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama
11. Hafta Öğrencilerin sunumları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Sözel Anlatım Araştırma Ders Saati
12. Hafta Öğrencilerin sunumları Sözel Anlatım Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Araştırma
13. Hafta Öğrencilerin sunumları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Sözel Anlatım Uygulama Ders Saati
14. Hafta Final
Kaynaklar
Aslan, C.2007) “Yazılıklı Çocuk Kitaplarının (Okuduklarını Anlama ve Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi)”. Eğitim Araştırmaları (Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi). 27: 15-29.
Sever, Sedat (2010) Çocuk ve Edebiyat. İzmir: Tüdem Yayıncılık.
Aslan, C. (2006) “Türk Çocuk Yazınında Çocuk-Yetişkin Çatışmasının Yer Aldığı Kimi Yapıtların İncelenmesi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 39 (2): 193-216
Aslan, C. (2006) “Yaşam Gerçekliğinin Sunuluşu Bakımından Rıfat Ilgaz'ın Çocuk Kitapları”. Eğitim-Bilim-Toplum. 15 (4): 4-15.
Materyal Paylaşımı
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik Katkı Düzeyi DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 Ölçme Yöntemi
PY1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY5 3 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY6 1 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY7 4 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY8 5 0 0 0 0 0 0 0 0 40
PY9 4 4 4 4 4 4 4 5 4 -
PY10 5 4 5 5 5 5 5 5 5 -
PY11 4 4 4 4 4 4 5 4 4 -
PY12 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY13 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
PY14 4 4 4 4 3 4 3 4 4 -
PY15 0 0 0 0 0 0 0 0 0 -
*DK = Ders Kazanımı.
0 1 2 3 4 5
Ders Katkı Düzeyi Yok Çok Düşük Düşük Orta Yüksek Çok Yüksek
Ölçme Yöntemi Yazılı sınav Sözlü sınav Ödev/Proje Laboratuvar Çalışması Sunum /Seminer
AKTS / İş Yükü Tablosu
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati 1 14 14
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 14 14
Araştırma 1 20 20
Diğer Faaliyetler 1 20 20
Sözel Anlatım 1 20 20
Görsel Sunum 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 102
Dersin AKTS Kredisi 2,0