Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Deniz Balıkları Sistematiği BIO642 Türkçe Zorunlu 2 + 2 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dersin amacı öğrenciyi, Kıkırdaklı ve kemikli balıkların sistematik kategorilerine ait taksonların genel özellikleri, her familyadan özellikle Türkiye denizlerinde bulunan cinslerin ve türlerinin birbirinden ayırt edilmesi, yaşam ortamları ve denizlere göre dağılımları konusunda bilgilendirmektir
Dersin İçeriği Deniz balıkları sistematiğine giriş, Takım bazında Türkiye deniz balıkları, Kıkırdaklı balıklar (Chondrichthyes), Kemikli deniz balıkları, Mersin balıkları Acipenseriformes, Anguilliformes, Clupeiformes, Osmeriformes, Stomiiformes, Aulopiformes, Myctophiformes, Lampriformes, Gadiformes, Ophidiiformes, Lophiiformes, Gobiesociformes, Atheriniformes, Cyprinodontiformes, Beloniformes, Beryciformes, Zeiformes, Gasterosteiformes, Syngnathiformes, Scorpaeniformes, Perciformes, Pleuronectiformes, Tetraodontiformes, Lessepsiyen türler,
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dersi tamamladıktan sonra öğrenci: Deniz balıklarının taksonomideki yeri ve latince isimleri, denizlerimizde bulunan balıkların sınıflandırılması, deniz balıkları türlerini tespit etmenin incelikleri, türlerin ve cinslerin ayırt edici özellikleri, Türkiye’nin hangi sahilinde hangi türlerin bulunduğu, türlerin yaşam ortamları ve denizlerimizdeki dağılımları hakkında bilgi edinecektir. Karşılaştığı veya çalışma yapmayı hedeflediği deniz balığı türünü doğru tespit etme becerisi kazanacaktır. Ders kapsamında kazandığı bilgi ve beceriyi gerek çalışma ortamında gerekse arazi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanabilme yetkinliklerine sahip olacaktır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Deniz balıkları sistematiğine giriş
2. Hafta Takım bazında Türkiye deniz balıkları
3. Hafta Kıkırdaklı balıklar (Chondrichthyes)
4. Hafta Kemikli deniz balıkları
5. Hafta Mersin balıkları Acipenseriformes
6. Hafta Anguilliformes, Clupeiformes
7. Hafta Osmeriformes, Stomiiformes, Aulopiformes
8. Hafta ARASINAV
9. Hafta Myctophiformes, Lampriformes, Gadiformes, Ophidiiformes
10. Hafta Lophiiformes, Gobiesociformes, Atheriniformes, Cyprinodontiformes, Beloniformes, Beryciformes, Zeiformes
11. Hafta Gasterosteiformes, Syngnathiformes, Scorpaeniformes
12. Hafta Perciformes
13. Hafta Pleuronectiformes, Tetraodontiformes
14. Hafta Lessepsiyen türler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 3
PY2 4
PY3 3
PY4 5
PY5 4
PY6 4
PY7 3
PY8 3
PY9 3
PY10 5
PY11 3
PY12 4
PY13 4
PY14 3
PY15 5
PY16 5
PY17 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Bilecenoğlu, M., Taşkavak, E., Mater, S. & Kaya, M. 2002. Checklist of the marine fishes of Turkey. Zootaxa 113, 1-194.
  • Golani,D., Öztürk, B., Başusta, N., 2006. Fishes of the Eastern Mediterranean, Deniz Araştırmaları Vakfı (Tüdav), p.260.
  • C, Turan Türkiye Kemikli Deniz Balıkları Atlası ve Sistematiği. Nobel Yayınevi. Adana. 2007.
  • Mater, S., Kaya, M., Bilecenoğlu, M., 2002. Türkiye Deniz Balıkları Atlası. Ege Üniversitesi Yayınları, No:11,p.169.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 43 43
Ödev 2 1 56 56
Final 1 2 2
Uygulama 14 2 28
Uygulama DS 1 45 45
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0