Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sucul Ekosistemlerde Yabancı Türler BIO641 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüzyüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Şerife Gülsün KIRANKAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Sucul ekosistemlerde yabancı türlerin önemini, etkilerini ve bu türlerin yönetimini öğretmek, yabancı türlerin taşınmasını sağlayan vektörler ve mekanizmalar hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği İstila ekolojisine giriş ve sucul ekosistemlerde biyolojik istilaya genel bakış, İstila modelleri, vektörleri ve yolları Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Omurgasızlar, Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Balıklar, Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Amfibiler, sürüngenler, kuşlar ve memeliler, Sucul istilacı türlerin ekolojik özellikleri, Sucul ortamlarda yabancı türlerin yerleşme başarısı, biyotik etkileşimlerin etkisiYabancı türlerin yayılışı ve ekolojik işlevleri, Yabancı türlerin ekolojik etkileri, İstilacı türlerin evrimi Yabancı istilacı türlerin erken tespiti ve risk değerlendirmesi, Yabancı istilacı türlerin yönetimi
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Yabancı türlerin taşınma vektörleri ve yollarını bilir
2 Sucul ekosistemlerde biyolojik istila ve aşamalarını kavrar
3 Yabancı tür istilalarını ve tür çeşitliliği, kommunite doygunluğu ve ekosistem işleyişi arasındaki ilişkileri kavrar
4 Yabancı türlerin sucul ekosistemlerdeki etkilerini bilir
5 Sucul ortamlarda yabancı türlerin erken tespiti ve risk değerlendirme yöntemlerini bilir
6 Yabancı tür istilasına maruz kalmış sucul ekosistemlerin yönetimi için bakış açısı kazanır
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta İstila ekolojisine giriş ve sucul ekosistemlerde biyolojik istilaya genel bakış Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta İstila süreçleri, vektörleri ve yolları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Omurgasızlar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Balıklar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Amfibiler, sürüngenler, kuşlar ve memeliler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Sucul istilacı türlerin ekolojik özellikleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Sucul ortamlarda yabancı türlerin yerleşme başarısı, biyotik etkileşimlerin etkisi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Yabancı türlerin yayılışı ve ekolojik işlevleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Yabancı türlerin ekolojik etkileri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta İstilacı türlerin evrimi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Yabancı istilacı türlerin erken tespiti ve risk değerlendirmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Yabancı istilacı türlerin yönetimi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Yabancı istilacı türlerin yönetimi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5
PY3 2 2 2 2 2 2
PY4 4 4 4 4 4 4
PY5 4 4 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4 4 4
PY9 2 2 2 2 2 2
PY10 5 5 5 5 5 5
PY11 3 3 3 3 3 3
PY12 3 3 3 3 3 3
PY13 2 2 2 2 2 2
PY14 3 3 3 3 3 3
PY15 3 3 3 3 3 3
PY16 5 5 5 5 5 5
PY17 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Gherardi, F., 2007, Biological invaders in inland waters: profiles, distribution and
  • Lockwood, J.L., Hoopes, M.F., Marchetti, M.P., 2007, Invasion Ecology, Blackwell Publishing, Oxford, UK., 304 p.
  • Sax, D.F:, Stachowicz, J.J., Gaines, S.D., 2005, Species Invasions: Insights into Ecology, Evolution and Biogeography, Sinauer Associates, Inc. Publishers, Massachusetts, USA, 495 p.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 2 1 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 50 50
Ödev 2 1 50 50
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0