Rapor Tarihi: 22.12.2025 17:51
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sucul Ekosistemlerde Yabancı Türler | BIO641 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Şerife Gülsün KIRANKAYA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Sucul ekosistemlerde yabancı türlerin önemini, etkilerini ve bu türlerin yönetimini öğretmek, yabancı türlerin taşınmasını sağlayan vektörler ve mekanizmalar hakkında bilgi vermek |
| Dersin İçeriği | İstila ekolojisine giriş ve sucul ekosistemlerde biyolojik istilaya genel bakış, İstila modelleri, vektörleri ve yolları Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Omurgasızlar, Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Balıklar, Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Amfibiler, sürüngenler, kuşlar ve memeliler, Sucul istilacı türlerin ekolojik özellikleri, Sucul ortamlarda yabancı türlerin yerleşme başarısı, biyotik etkileşimlerin etkisiYabancı türlerin yayılışı ve ekolojik işlevleri, Yabancı türlerin ekolojik etkileri, İstilacı türlerin evrimi Yabancı istilacı türlerin erken tespiti ve risk değerlendirmesi, Yabancı istilacı türlerin yönetimi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yabancı türlerin taşınma vektörleri ve yollarını bilir |
| 2 | Sucul ekosistemlerde biyolojik istila ve aşamalarını kavrar |
| 3 | Yabancı tür istilalarını ve tür çeşitliliği, kommunite doygunluğu ve ekosistem işleyişi arasındaki ilişkileri kavrar |
| 4 | Yabancı türlerin sucul ekosistemlerdeki etkilerini bilir |
| 5 | Sucul ortamlarda yabancı türlerin erken tespiti ve risk değerlendirme yöntemlerini bilir |
| 6 | Yabancı tür istilasına maruz kalmış sucul ekosistemlerin yönetimi için bakış açısı kazanır |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | İstila ekolojisine giriş ve sucul ekosistemlerde biyolojik istilaya genel bakış | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | İstila süreçleri, vektörleri ve yolları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Omurgasızlar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Balıklar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Türkiye’de yayılış gösteren yabancı sucul türler: Amfibiler, sürüngenler, kuşlar ve memeliler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Sucul istilacı türlerin ekolojik özellikleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Sucul ortamlarda yabancı türlerin yerleşme başarısı, biyotik etkileşimlerin etkisi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Yabancı türlerin yayılışı ve ekolojik işlevleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Yabancı türlerin ekolojik etkileri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | İstilacı türlerin evrimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Yabancı istilacı türlerin erken tespiti ve risk değerlendirmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Yabancı istilacı türlerin yönetimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Yabancı istilacı türlerin yönetimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY15 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY16 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY17 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 2 | 1 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 50 | 50 | |
| Ödev 2 | 1 | 50 | 50 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||