Rapor Tarihi: 22.12.2025 19:36
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sığ Göller ve Sulak Alanların Ekolojisi | BIO639 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Şerife Gülsün KIRANKAYA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Sığ göller ve sulak alanların biyolojik çeşitlilik ve üretim açısından önemini öğretmek; Sulak alanları ve sığ gölleri koruma ve restore etme konusunda farkındalık kazandırmak |
| Dersin İçeriği | Sığ göller ve sulak alanların tanımı ve dağılımı; Sulak alan türlerinin sınıflandırılması, Sulak alan ekosistemlerinde zonasyon ve süksesyon, Sulak alan ekosistemlerinde biyolojik çeşitlilik, Sığ göller ve sulak alanların hidrolojisi, Sulak alan ekosistemlerinde üretim, Sığ göller ve sulak alan ekosistemlerinin bozulması, Sulak alanların yapısını ve işlevini kontrol eden çevresel faktörler: Rekabet, Sulak alanların yapısını ve işlevini kontrol eden çevresel faktörler: Otçulluk, Sulak alanların yapısını ve işlevini kontrol eden çevresel faktörler: canlı kalıntılarının birikimi, Sulak alan yönetimi ve korunması, Sulak alan restorasyonu: metodolojik değerlendirme, Sulak alan restorasyonu: işlevsel yaklaşımlar ve örnek çalışmalar, Sulak alan restorasyonu: örnek çalışmalar |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sığ göller ve sulak alanlar ile ilgili terminolojiyi bilir |
| 2 | Sığ göl ve sulak alan ekosistemlerinin ekolojik özelliklerini kavrayabilir |
| 3 | Sulak alan türlerini tanır |
| 4 | Sulak alan ekosistemlerindeki biyolojik çeşitlilik zenginliğini bilir |
| 5 | Sulak alanların ekolojik işlevlerini kavrar |
| 6 | Sulak alanların çevresel strese karşı hassasiyetini kavrar |
| 7 | Sulak alanların korunması ve restorasyonu konusunda bakış açısı kazanır |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Sığ göller ve sulak alanların tanımı ve dağılımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Sulak alan ekosistemlerinde zonasyon ve süksesyon | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Sulak alan ekosistemlerinde biyoçeşitlilik | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Sığ göller ve sulak alanların hidrolojisi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Sulak alan ekosistemlerinde üretim | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Sığ göller ve sulak alan ekosistemlerinde bozulmalar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Sulak alanların yapısını ve işlevini kontrol eden çevresel faktörler: Rekabet | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Çevresel faktörler Sulak alanların yapısını ve işlevini kontrol eden: Otçulluk | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Çevresel faktörler Sulak alanların yapısını ve işlevini kontrol eden: canlı kalıntılarının birikimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Sulak alanların yönetimi ve korunması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Sulak alanların restorasyonu: metodolojik değerlendirme | |
| 13. Hafta | Sulak alan restorasyonu: işlevsel yaklaşımlar ve örnek çalışmalar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Sulak alan restorasyonu: örnek çalışmalar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY15 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY16 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY17 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 2 | 1 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 50 | 50 | |
| Ödev 2 | 1 | 50 | 50 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||