Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kardiyak Elektrofizyoloji BIO629 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Salih Tunç KAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin kalbin kasının elektriksel aktivitesini hücresel ve moleküler düzeyde kavramasını ve elektriksel aktivitenin bozulması sonucu gözlemlenen ritim bozukluklarını tanımlayabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Kardiyomiyositlerin Elektriksel Fonksiyonu, Kardiyak İmpulse Başlatma ve Yayılma, Kardiyak İyon Kanalı İşlevinin Yapısal ve Moleküler Temelleri, Kardiyak Uyarılma Modelleri, Normal Elektrokardiyogram, Kalp Kası ve Koroner Kan Akımı Bozukluklarının Elektrokardiyografiye Dayalı Yorumu: Vektörlerle Hesaplamalar, Kardiyak Aritmileri ve Elektrokardiyografiye Dayalı Yorumları, Miyokardiyal İskemi ve Reperfüzyon Hasarı, Aritmi Mekanizmaları, Supraventriküler Taşikardi: Mekanizmalar, Özellikler ve Yönetim, Ventriküler Taşikardi: Mekanizmalar, Özellikler ve Yönetim, Bradiaritmiler, Kardiyak Elektriksel Aktivitenin Nöral Kontrolü ve Kardiyak Aritmiler, Aritmilerde Cinsiyet ve Yaş Farklılıkları
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Kalbin Elektriksel Fonksiyonu bilir
2 Kalp kasının kasılmasını Elektrokardiyografiye dayalı yorumlayabilir
3 Kardiyak Aritmileri bilir ve Elektrokardiyografiye dayalı yorumlayabilir
4 Kardiyak aritmilerin hücresel ve moleküler mekanizmasını açıklayabilir
5 Miyokardiyal iskemi ve reperfüzyon hasarının hücresel mekanizmasını ve hasar sonucu gözlemem aritmileri açıklayabilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Kardiyomiyositlerin Elektriksel Fonksiyonu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Kardiyak İmpulse Başlatma ve Yayılma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Kardiyak İyon Kanalı İşlevinin Yapısal ve Moleküler Temelleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Kardiyak Uyarılma Modelleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Normal Elektrokardiyogram Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Kalp Kası ve Koroner Kan Akımı Bozukluklarının Elektrokardiyografiye Dayalı Yorumu: Vektörlerle Hesaplamalar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Kardiyak Aritmileri ve Elektrokardiyografiye Dayalı Yorumları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Miyokardiyal İskemi ve Reperfüzyon Hasarı / Ara Sınav Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Aritmi Mekanizmaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Supraventriküler Taşikardi: Mekanizmalar, Özellikler ve Yönetim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Ventriküler Taşikardi: Mekanizmalar, Özellikler ve Yönetim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Bradiaritmiler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Kardiyak Elektriksel Aktivitenin Nöral Kontrolü ve Kardiyak Aritmiler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Aritmilerde Cinsiyet ve Yaş Farklılıkları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4
PY3 3 3 3 3 3
PY4 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5
PY6 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4 4
PY10 5 5 5 5 5
PY11 5 5 5 5 5
PY12 4 4 4 4 4
PY13 5 5 5 5 5
PY14 4 4 4 4 4
PY15 3 3 3 3 3
PY16 4 4 4 4 4
PY17 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Cardiac Electrophysiology: From Cell to Bedside. Seventh Edition. 2018 by Elsevier ISBN: 978-0-323-44733-1
  • Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji 13. Basım, John E. Hall. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Berrak ÇAĞLAYAN YEĞEN, Güneş Tıp Kitabevleri, 2017 Elsevier Limited (Turkey) ISBN: 978-975-277
  • Cardiovascular Physiology Concepts, New Third Edition, Published by Wolters Kluwer, 2021, ISBN-13: 9781975150075
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 4 56
Görüşme 14 3 42
Sunum (Hazırlık) 14 3 42
Diğer Faaliyetler 1 4 4
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0