Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Populasyon Genetiği BIO627 Türkçe Zorunlu 3 + 2 4,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüz
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Hardy-Weinberg yasalarını, Genetik sürüklenme, doğal seleksiyon ve Kantitatif genetiğin temellerini öğrenmek.
Dersin İçeriği Parametreler ve parametre tahminleri Teori ve varsayımlar Moleküler evrim Genotip Frekansları Genetik Sürüklenme ve Etkili populasyon büyüklüğü Populasyon yapısı ve Gen akışı Mutasyon Doğal seleksiyonun temelleri Doğal seleksiyon modelleri Moleküler evrim Kantitatif varyasyon ve Değişim Mendel temelli kantitatif kalıtım varyasyon Tarihi ve sentetik konular Populasyon genetiğinde yeni yaklaşımlar
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Kalıtımın prensibini öğrenmek
2 Kalıtımın temel mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olma
3 Organizmaların maruz kaldığı biyolojik süreçleri fiziksel, kimyasal ve matematiksel temelde değerlendirme
4 Biyolojik problemleri çözebilmek için tümdengelim yolu ile akıl yürütme
5 Biyolojik çalışma sonuçlarını istatistiksel olarak değerlendirebilme becerisi kazanma
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Parametreler ve parametre tahminleri
2. Hafta Teori ve varsayımlar
3. Hafta Moleküler evrim
4. Hafta Genotip frekansları
5. Hafta Genetik Sürüklenme ve Etkili populasyon büyüklüğü
6. Hafta Populasyon yapısı ve gen akışı
7. Hafta Mutasyon
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Doğal seleksiyonun temelleri
10. Hafta Doğal seleksiyon modelleri
11. Hafta Moleküler evrim
12. Hafta Kantitatif varyasyon ve Değişim
13. Hafta Mendel temelli kantitatif kalıtım varyasyon
14. Hafta Tarihi ve sentetik konular
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5
PY4 3 3 3 3 3
PY5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5
PY7 2 2 2 2 2
PY8 2 2 2 2 2
PY9 3 3 3 3 3
PY10 5 5 5 5 5
PY11 2 2 2 2 2
PY12 2 2 2 2 2
PY13 2 2 2 2 2
PY14 5 5 5 5 5
PY15 5 5 5 5 5
PY16 5 5 5 5 5
PY17 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Klug, W. S., Cummings, M.,R., Genetik Kavramlar(Çeviri Editörü, Öner, C), Palme yayıncılık, Ankara, 2002.
  • Yıldırım A., Kandemir N., Genetik, Nobel yayınevi, Ankara, 2008.
  • Gillespie, J.H., Population Genetics-A Concise Guide
  • Hamilton M. B. 2009. Population Genetics
  • Temizkan G., 1999. Genetik II, İstanbul Üniversitesi Fen Fak
  • Genetik-I “ Soya çekim Bilgisi” yayın no: 74, ders notu no:135, 2000.
  • Yıldırım A., Kandemir N., Genetik, Nobel yayınevi, Ankara, 2008.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 43 43
Ödev 2 1 56 56
Final 1 2 2
Uygulama 14 2 28
Uygulama DS 1 45 45
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0