Rapor Tarihi: 22.12.2025 17:51
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İleri Hücre Fizyolojisi | BIO624 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Salih Tunç KAYA |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Salih Tunç KAYA (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin hücrede gerçekleşen fizyolojik mekanizmaları, hücrelerin birebirleri ve çevreleri ile olan etkileşimlerini öğrenmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Homestasis ve hücresel fizyoloji, Difüzyon ve geçirgenlik, Ozmotik basınç ve su hareketi, İyonik Degradelerin Elektriksel Sonuçları, İyon Kanalları, Membranların Pasif Elektriksel Özellikleri, Aksiyon potansiyelinin üretilmesi ve yayılması, İyon Kanalı Çeşitliliği, Elektrokimyasal Potansiyel Enerji ve Taşıma İşlemleri,Pasif Taşıma, Aktive Taşıma, Moleküler Motorlar ve Kas Kasılma Mekanizması, Kasta Uyarma-Kasılma Bağlantısı, Kas Kasılma Mekanizması |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Biyolojik zarın yapısını, küçük ve büyük moleküllerin zardan taşınmasını öğrenilir |
| 2 | Hücrede sinyal iletimi ve düzenlenmesini öğrenilir |
| 3 | Sinir hücreleri ve sinyal iletimini detayları öğrenilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş: Homestasis ve hücresel fizyoloji | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Difüzyon ve geçirgenlik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Ozmotik basınç ve su hareketi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | İyonik Degradelerin Elektriksel Sonuçları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | İyon Kanalları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Membranların Pasif Elektriksel Özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Aksiyon potansiyelinin üretilmesi ve yayılması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | İyon Kanalı Çeşitliliği / Ara Sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Elektrokimyasal Potansiyel Enerji ve Taşıma İşlemleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Pasif Taşıma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Aktive Taşıma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Moleküler Motorlar ve Kas Kasılma Mekanizması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Kasta Uyarma-Kasılma Bağlantısı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Kas Kasılma Mekanizması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 2 | 3 | 3 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 3 | 4 | 3 |
| PY12 | 4 | 3 | 4 |
| PY13 | 3 | 5 | 4 |
| PY14 | 4 | 4 | 4 |
| PY15 | 2 | 2 | 2 |
| PY16 | 3 | 3 | 2 |
| PY17 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 4 | 56 | |
| Görüşme | 14 | 3 | 42 | |
| Sunum (Hazırlık) | 14 | 3 | 42 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 4 | 4 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||