Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ekosistem Temelli Balıkçılık Yönetimi BIO619 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Sürdürülebilir balıkçılık yönetimi için ekosistem esaslı balıkçılık yönetiminin önemi ve bu konudaki uygulamaların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Balıkçılık ve ekosistem kavramları, Balıkçılığın tarihçesi, Türkiyede balıkçlık, sürdürülebilir balıkçılık ve yasal düzenlemeler, Ekosistem yaklaşımlı balıkçılık, Ekosistem temelli balıkçılık yönetimi, Dünyada Ekosistem temelli balıkçılık yönetimi uygulamaları, Ülkemizde Ekosistem temelli balıkçılık yönetimi uygulamaları, Koruma alanları ilkesi, yasadışı balıkçılık,
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
0 Öğrencilerin Ekosistem yaklaşımlı balıkçılığı anlaması
1 Ekosistem yaklaşımlı balıkçılık terimlerini anlayabilme
2 Iskarta, hedef dışı türler ve koruma altına alınan türeleri tanıyabilme
3 Balıkçılığın ve diğer faktörlerin ekosistem üzerine etkilerini anlayabilme
4 Balıkçılığın ekosistem üzerindeki etkilerini azaltılmasını sağlayabilme
5 Ekosistemin yenilenebilirliğini kavrayabilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Balıkçılık ve ekosistem kavramları
2. Hafta Balıkçılığın tarihçesi
3. Hafta Türkiyede balıkçlık,
4. Hafta Sürdürülebilir balıkçılık ve yasal düzenlemeler
5. Hafta Ekosistem yaklaşımlı balıkçılık
6. Hafta Ekosistem temelli balıkçılık yönetimi
7. Hafta Dünyada Ekosistem temelli balıkçılık yönetimi uygulamaları
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Ülkemizde Ekosistem temelli balıkçılık yönetimi uygulamaları
10. Hafta Koruma alanlar ilkesi
11. Hafta Yasadışı balıkçılık
12. Hafta Balıkçılık yönetiminde çevresel faktörler
13. Hafta Stok tahmini
14. Hafta Av gücü, birim av ve aşırı avcılık
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5 5
PY4 5 5 5 5 5 5
PY5 4 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4 4
PY7 3 3 3 3 3 3
PY8 3 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3 3
PY10 5 5 5 5 5 5
PY11 3 3 3 3 3 3
PY12 4 4 4 4 4 4
PY13 4 4 4 4 4 4
PY14 3 3 3 3 3 3
PY15 4 4 4 4 4 4
PY16 5 5 5 5 5 5
PY17 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Garcia, S.M., Zerbi, A., Aliaume, C., Do Chi, ., Lasserre, G., 2003. The ecosystem approach to fisheries. Issue, terminology, principles, institutional foundation, implementation and outlook. FAO isheries Technical Paper. No. 443. Rome, Italy.
  • Hall, S.J. 1999. The effects of fishing on marine ecosystems and communities. London. Blackwell Scientific Publications. 274 pp. FAO.
  • FAO Technical Guidelines for Responsible Fisheries, 4: 82 pp. Murawski, S. 2000
  • , Definitions of overfishing from an ecosystem perspective. ICES Journal ofMarine Science, 57: 649-658
  • Sutinen, J.G. & Soboil, M. 2003. The performance of fisheries management systems and theecosystem challenge. In M. Sinclair & G. Valdimarsson, eds. Responsible fisheries inthe marine ecosystem, pp. 291-309. Rome, Italy, and Wallingford, UK. FAO and CABnternational Sinclair,
  • M., Arnason, R., Csirke, J., Karnicki, Z., Sigurjonsson, J., Skjoldar, H.R. & Valdimarsson,G. 2002. Responsible fisheries in the marine ecosystem. Fisheries Research, 58: 255-265.
  • Witherell, D., Pautzke, C. & Fluharty, D. 2000. An ecosystem-based approach for Alaska groundfish fisheries. ICES Journal of Marine Science, 57: 771-777
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 43 43
Ödev 2 1 42 42
Final 1 2 2
Uygulama 14 2 28
Uygulama DS 1 45 45
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0