Rapor Tarihi: 22.12.2025 17:51
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Biyolojik Araştırmalarda Kullanılan İstatistik Yöntemler | BIO618 | Türkçe | Zorunlu | 4 + 0 | 4,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Salih Tunç KAYA |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Salih Tunç KAYA (Güz) |
| Dersin Amacı | Biyolojik Bilimlerde kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgiler vermek |
| Dersin İçeriği | Örnek problemlerle testlerin karşılaştırılması ve hangi tip verilere hangi testlerin uygulanabileceğinin öğretilmesi; Tanımlayıcı İstatistik, Çıkarımsal İstatistik ve Bazı İstatistiki Terimler ; Tanımlayıcı istatistik (aritmetik ortalama, standart sapma, standart hata, medyan, minimum ve maksimum değer) hesaplamaları; Excel programının tanıtılması ve tanımlayıcı istatistikte kullanılması ;SPSS programlarının tanıtılması ve tanımlayıcı istatistikte kullanılması; Veri tipleri, elde edilmesi, özet verilerin çıkarılması, verilerin Tablo ve Grafiklerle verilmesi ve yorumlanması, testlerin tanıtılması ; Hipotezler, yorumlanması ve istatistiksel karar verilmesi, Tip I ve Tip II hatalar; Ki-kare testi, yapılışı ve yorumlanması, regresyon analizi ve korelasyon katsayısının yorumlanması ; Bağımlı ve bağımsız örnek ve t-testinin hesaplanması ve paket programlarla t-testinin yapılışı ve sonuçlarının yorumlanması; Tek yönlü Varyans analizi ve paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması; Çift ve çok yönlü varyans analizleri ve paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması; Kruskal-Wallis Varyans Analizi ve bunların paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması ; Mann-Whitney U Testi ve bunların paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması ; Örnek problemlerle testlerin karşılaştırılması ve hangi tip verilere hangi testlerin uygulanabileceğinin öğretilmesi; Bilimsel bir araştırma proje taslağının hazırlanması, rapor yazılması ve istatistiksel testlerin uygulanması |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Biyolojik araştırmalarda kullanılan verileri tanımlar |
| 2 | İstatistik ile ilgili kavramları açıklar |
| 3 | Örnekleme ve Örnekleme dağılımlarını açıklar |
| 4 | Hipotez testlerini açıklar |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanımlayıcı İstatistik, Çıkarımsal İstatistik ve Bazı İstatistiki Terimler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 2. Hafta | Tanımlayıcı istatistik (aritmetik ortalama, standart sapma, standart hata, medyan, minimum ve maksimum değer) hesaplamaları | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Örnek problemlerle testlerin karşılaştırılması ve hangi tip verilere hangi testlerin uygulanabileceğinin öğretilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 4. Hafta | Graphpad programının tanıtılması ve tanımlayıcı istatistikte kullanılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 5. Hafta | Veri tipleri, elde edilmesi, özet verilerin çıkarılması, verilerin Tablo ve Grafiklerle verilmesi ve yorumlanması, testlerin tanıtılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 6. Hafta | Hipotezler, yorumlanması ve istatistiksel karar verilmesi, Tip I ve Tip II hatalar | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 7. Hafta | Ki-kare testi, yapılışı ve yorumlanması, regresyon analizi ve korelasyon katsayısının yorumlanması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 8. Hafta | Bağımlı ve bağımsız örnek ve t-testinin hesaplanması ve paket programlarla t-testinin yapılışı ve sonuçlarının yorumlanması / Ara Sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 9. Hafta | Tek yönlü Varyans analizi ve paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 10. Hafta | Çift ve çok yönlü varyans analizleri ve paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Kruskal-Wallis Varyans Analizi ve bunların paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 12. Hafta | Mann-Whitney U Testi ve bunların paket programlar yardımıyla uygulanması ve sonucun yorumlanması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Örnek problemlerle testlerin karşılaştırılması ve hangi tip verilere hangi testlerin uygulanabileceğinin öğretilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Bilimsel bir araştırma proje taslağının hazırlanması, rapor yazılması ve istatistiksel testlerin uygulanması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY16 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY17 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Sunum (Hazırlık) | 14 | 2 | 28 | |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 2,5 | 35 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 2 | 2 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||