Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Süreci BIO613 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dersin amacı öğrenciyi bilimsel araştırmanın yazılması sunulması ve yayınlanması süreci hakkında bilgi sahibi yapmaktır.
Dersin İçeriği Temel bilgi kaynakları, Bilgi kaynaklarına ulaşma yolları, Üniversite abone veri tabanlarından bilgilere ulaşma (ScienceDirect, SpringerLINK vs.), Ulakbim’den verilere ulaşma ve yayın isteme, Bilimsel yazım nedir? Bilimsel Yazımın Kökeni, Bilimsel makale yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar -1, Bilimsel makale yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar -2, Ara Sınav, Bilimsel Çalışmanın Sunulması, Bilimsel Çalışmanın Sunulması Makale yazım kuralları, Bir bilimsel araştırmada etik ilkeler-1, Bir bilimsel araştırmada etik ilkeler-2, Araştırma ve yayınlama ile ilgili etik kurallar -2, Araştırma ve yayınlama ile ilgili etik kurallar -3,
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bilimsel araştırma süreci hakkında kavram ve terimleri öğrenilir. Bilimsel araştırmanın basımına kadar olan sürecin etiği hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel bilgi kaynakları
2. Hafta Bilgi kaynaklarına ulaşma yolları Görüşme
3. Hafta Üniversite abone veri tabanlarından bilgilere ulaşma Görüşme
4. Hafta Ulakbim’den verilere ulaşma ve yayın isteme Görüşme
5. Hafta Bilimsel yazım nedir? Bilimsel Yazımın Kökeni. Görüşme
6. Hafta Bilimsel makale yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar -1 Görüşme
7. Hafta Bilimsel makale yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar -2 Görüşme
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Bilimsel Çalışmanın Sunulması Görüşme
10. Hafta Bilimsel Çalışmanın Sunulması Görüşme
11. Hafta Makale yazım kuralları Görüşme
12. Hafta Bir bilimsel araştırmada etik ilkeler-1 Görüşme
13. Hafta Bir bilimsel araştırmada etik ilkeler-2 Görüşme
14. Hafta Araştırma ve yayınlama ile ilgili etik kurallar Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 3
PY2 4
PY3 2
PY4 5
PY5 4
PY6 4
PY7 3
PY8 4
PY9 4
PY10 3
PY11 4
PY12 2
PY13 5
PY14 4
PY15 4
PY16 3
PY17 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Erkuş, A., 2009. Davranış bilimleri için Bilimsel Araştırma Süreci..
  • Day, R. 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? ”, (Çev. G. A. Altay), Tübitak Yayınları Ankara, 233 s.Lodos, N. 1978.
  • Bilimsel Araştırma Yapma ve Yazı Yazma Tekniği. Ege Bölge Zirai Araştırma Enstitüsü Müd. Yayınları No: 12, Menemen, 78 s
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 27 27
Ödev 2 1 27 27
Final 1 2 2
Uygulama DS 1 39 39
Sınıf İçi Etkinlik 14 4 56
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0