Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bal Arılarında Suni Tohumlama BIO609 Türkçe Zorunlu 2 + 2 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. MERAL KEKEÇOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bal arısı (Apis mellifera L.) gen kaynaklarının muhafazasında yapay tohumlama tekniğinin kullanılması ve saf yetiştiricilik ve hibrit yetiştiriciliği gibi kontrollü çiftleştirme gerektiren çalışmalarda yapay tohumlamanın önemi
Dersin İçeriği Bal arısı (Apis mellifera L.) gen kaynaklarının muhafazasında yapay tohumlama tekniğinin kullanılması ve saf yetiştiricilik ve hibrit yetiştiriciliği gibi kontrollü çiftleştirme gerektiren çalışmalarda yapay tohumlamanın önemi
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Yapay tohumlamanın yetiştiricilikte önemi
2 Yapay tohumlamanın bugünkü durumu
3 Yapay tohumlamada uygulanacak işlemler
4 Yapay tohumlamada dikkat edilmesi gerekenler
5 Yapay tohumlamada kullanılacak alet ve ekipmanlar
6 Ana arı ve erkek arıların yetiştirilmesinde dikkat edilecek konular
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırma
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Bal arlarında yapay tohumlama Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Yapay tohumlama tekniğinin gelişimi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Yapay tohumlanmadan yararlanma Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Farklı yapay tohumlama aletleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Gerekli alet ve ekipman Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Ana arının yapay tohumlamaya hazırlanması Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Erkek arının yapay tohumlamadaki önemi ve yetiştiriciliği Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Şırınganın hazırlanması ve sperm toplama Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Ana arının yapay tohumlama ile döllenmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Yapay tohumlamada dikkat edilmesi gereken hususlar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Yapay tohumlamanın pratikte kullanımı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Türkiye için önemi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Yapılması Gerekenler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
15. Hafta Yapay tohumlamanın sağladığı üstünlükler ve olanaklar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 4 4 4 4 4 4 4
PY2 5 5 5 5 5 5 5
PY3 3 3 5 4 5 4 5
PY4 4 4 4 4 4 4 4
PY5 5 5 5 5 5 5 5
PY6 4 4 5 5 5 4 4
PY7 3 4 4 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4 4 4 4
PY10 4 4 4 4 4 4 4
PY11 3 3 3 3 3 3 3
PY12 4 4 4 4 4 4 4
PY13 4 4 4 4 4 4 4
PY14 2 2 2 2 2 2 2
PY15 2 2 2 2 2 2 2
PY16 4 4 4 4 4 4 4
PY17 4 4 4 4 4 4 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Thomas E. Rinderer, 1986. Bee Genetics and Breeding. Academic Prees, IncHarcourt Brace Jovanovic, Publishers
  • Lesley Goodman (2003) Form and Function in the Honey Bee, International Bee Research Association, ISBN 0860982432, 9780860982432
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 1 10 10
Araştırma 1 18 18
Görüşme 14 4 56
Diğer Faaliyetler 1 8 8
Sınavlar
Ara Sınav 1 14 1 14
Ödev 1 14 1 14
Final 1 14 14
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0