Rapor Tarihi: 22.12.2025 19:36
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bal Arılarında Suni Tohumlama | BIO609 | Türkçe | Zorunlu | 2 + 2 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL KEKEÇOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bal arısı (Apis mellifera L.) gen kaynaklarının muhafazasında yapay tohumlama tekniğinin kullanılması ve saf yetiştiricilik ve hibrit yetiştiriciliği gibi kontrollü çiftleştirme gerektiren çalışmalarda yapay tohumlamanın önemi |
| Dersin İçeriği | Bal arısı (Apis mellifera L.) gen kaynaklarının muhafazasında yapay tohumlama tekniğinin kullanılması ve saf yetiştiricilik ve hibrit yetiştiriciliği gibi kontrollü çiftleştirme gerektiren çalışmalarda yapay tohumlamanın önemi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yapay tohumlamanın yetiştiricilikte önemi |
| 2 | Yapay tohumlamanın bugünkü durumu |
| 3 | Yapay tohumlamada uygulanacak işlemler |
| 4 | Yapay tohumlamada dikkat edilmesi gerekenler |
| 5 | Yapay tohumlamada kullanılacak alet ve ekipmanlar |
| 6 | Ana arı ve erkek arıların yetiştirilmesinde dikkat edilecek konular |
| 7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırma |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Bal arlarında yapay tohumlama | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Yapay tohumlama tekniğinin gelişimi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Yapay tohumlanmadan yararlanma | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Farklı yapay tohumlama aletleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Gerekli alet ve ekipman | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Ana arının yapay tohumlamaya hazırlanması | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Erkek arının yapay tohumlamadaki önemi ve yetiştiriciliği | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Şırınganın hazırlanması ve sperm toplama | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Ara sınav | |
| 10. Hafta | Ana arının yapay tohumlama ile döllenmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Yapay tohumlamada dikkat edilmesi gereken hususlar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Yapay tohumlamanın pratikte kullanımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Türkiye için önemi | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Yapılması Gerekenler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 15. Hafta | Yapay tohumlamanın sağladığı üstünlükler ve olanaklar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY7 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY15 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY16 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY17 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 10 | 10 |
| Araştırma | 1 | 18 | 18 | |
| Görüşme | 14 | 4 | 56 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 8 | 8 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 14 | 1 | 14 |
| Ödev 1 | 14 | 1 | 14 | |
| Final | 1 | 14 | 14 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 1 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||