Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Acısuların Biyolojisi BIO601 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Şerife Gülsün KIRANKAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Acısu ekosistemlerinin ve acısu tiplerinin tanıtılması, acısu organizmalarının biyolojik ve ekolojik özelliklerinin ve fizyolojik uyum yeteneklerinin öğretilmesi
Dersin İçeriği Acısuların tanımı, alt birimleri, orijini ve hidrografik özellikler, Acısu organizmalarının ekolojik özellikleri: acısulardaki tür sayısı, Acısulardaki denizel ve tatlısu organizmaların vücut büyüklüğündeki değişimler, Acısu organizmalarının vücut morfometrisindeki sapmalar, ve üremelerindeki değişimler, Tatlısu ve Denizel organizmaların Acısulardaki kolonizasyonu, Acısu Biyotopları: Phytal zon, Acısu Biyotopları: Kumul Bölgeler ve organizmaları, Plankton, Acısu tipleri: Acısu denizleri 1. Batlık 2. Hazar ve Aral ve Karadeniz, Acısu tipleri: Lagünler, Nehir ağızları, Kıyısal geçiş alanları, Acı su organizmalarının Fizyolojisi: Osmotik direnç, aktivite değişimleri, iyon düzenlenmesi, Acısu organizmalarında solunum ve oksijen ihtiyacı, sıcaklık direnci ve besin döngüsü
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Acısu tiplerini bilir
2 Acısu ekosistemlerinin ekolojik özelliklerini kavrar
3 Acısuların özgün canlı türlerini tanır
4 Acısulara özgü canlıların fizyolojik ve morfolojik uyum mekanizmalarını bilir
5 Acısu canlılarının biyolojisini kavrar
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Acısuların tanımı, alt birimleri, orijini ve hidrografik özellikler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Acısu organizmalarının ekolojik özellikleri: acısulardaki tür sayısı Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Acısulardaki denizel ve tatlısu organizmaların vücut büyüklüğündeki değişimler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Acısu organizmalarının vücut morfometrisindeki sapmalar, ve üremelerindeki değişimler Görüşme, Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Tatlısu ve Denizel organizmaların Acısulardaki kolonizasyonu Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Acısu Biyotopları: Phytal zon Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Acısu Biyotopları: Kumul Bölgeler ve organizmaları, Plankton Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Acısu tipleri: Acısu denizleri 1. Batlık 2. Hazar ve Aral ve Karadeniz Görüşme, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Acısu tipleri: Lagünler, Nehir ağızları, Kıyısal geçiş alanları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Acı su organizmalarının Fizyolojisi: Osmotik direnç, aktivite değişimleri, iyon düzenlenmesi
12. Hafta Acı su organizmalarının Fizyolojisi: Osmotik direnç, aktivite değişimleri, iyon düzenlenmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Acısu organizmalarında solunum ve oksijen ihtiyacı, sıcaklık direnci ve besin döngüsü Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Acısu organizmalarında solunum ve oksijen ihtiyacı, sıcaklık direnci ve besin döngüsü Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir
2 Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
3 Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır.
4 Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır
5 Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır.
6 Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir.
7 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
8 Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir.
9 Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır.
10 Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır.
11 Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
12 Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir.
13 Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
14 Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir.
15 Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
16 Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır
17 Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4
PY3 3 3 3 3 3
PY4 5 5 5 5 5
PY5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4 4
PY10 5 5 5 5 5
PY11 3 3 3 3 3
PY12 3 3 3 3 3
PY13 4 4 4 4 4
PY14 5 5 5 5 5
PY15 5 5 5 5 5
PY16 4 4 4 4 4
PY17 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Remane, A., Schliper, C., Biology of Brackish Water, Second Edition, 1971
  • Barnes, R.S.K. The Barckish Water Fauna of Northwestern Europe, Cambridge, 1994.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 2 1 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 50 50
Ödev 2 1 50 50
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 14 3 42
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0