Rapor Tarihi: 22.12.2025 17:34
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Moleküler Genetik | BIO308 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 2 | 4,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL KEKEÇOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Kalıtsal materyallerin çalışma prensipleri, fonksiyon ve yapılarının anlaşılması, genden proteine giden kalıtsal bilginin aşamalarının öğrenilmesi |
| Dersin İçeriği | Genler, Genlerden genoma, Gen sayıları, Tekrarlar, gen aileleri, mutajenler, mutasyon, tamir mekanizması, Protein sentezi, Genetik kodun kullanımı, Operon, Transpozon, Onkogenler, kanser, Hücre döngüsü, moleküler genetik çalışmalarda kullanılan yöntemler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Kalıtımda rol oynayan bileşiklerin çalışma prensiplerini kavrama |
| 2 | Kalıtımın moleküler tabanlarını öğrenme |
| 3 | Canlı türlerini tanıma, canlıları yapısal ve işlevsel olarak kavrama |
| 4 | Bilimsel çalışma, problem tanımlama ve çözme yetisi kazanma |
| 5 | Modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve uygulama becerisi kazanma |
| 6 | Canlılığın kökeni, canlıların gelişim süreci ve kalıtım kavramını öğrenme, bu doğrultuda canlı çeşitliliğini yorumlayabilme |
| 7 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olma; Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazandırma |
| 8 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme, bireysel ve takım çalışması yetisi kazandırma |
| 9 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazandırma |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Genler ve DNA | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Bölünmüş genler-Exon, intron kavramları ve kesim enzimleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Genomun içeriği, dizisi ve gen sayıları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Gen kümeleri ve tekrarları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | DNA’nın kendini eşlemesi (replikasyon) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | DNA tamir mekanizmaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Transpozon, retrovirüs ve retrotranspozonlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | RNA ve ifade (transkripsiyon) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Ara sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | RNA kırpılması ve işlenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Düzenleyici ve tetikleyiciler (promoters ve enhancers) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Protein sentezi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Protein sentezi | |
| 14. Hafta | Epigenetik, posttratnskripsiyonel ve posttranslasyonel etkiler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 2 | 1 | 3 | 5 | 2 | 4 | 4 | 3 |
| PY2 | 3 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
| PY4 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY5 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY7 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY8 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY9 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY10 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY11 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY12 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY13 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY14 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY15 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY16 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| PY17 | 3 | 2 | 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 28 | 28 | |
| Ödev 2 | 1 | 28 | 28 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Uygulama DS | 1 | 23 | 23 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||