Rapor Tarihi: 22.12.2025 15:56
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Temel Genetik | BIO307 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 2 | 4,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Gülgün ÇAKMAK ARSLAN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Kalıtsal materyalin aktarım yasalarının anlaşılması. |
| Dersin İçeriği | Genetiğin tarihçesi; mendel genetiği, monohibrit melezleme, genlerin etkilerine göre sınıflandırılması; Kalıtımın sitolojik temelleri, kromozomun moleküler yapısı, mayoz bölünme, mayoz ve mitoz bölünmenin karşılaştırılması; dihibrit kalıtım, gamet Zigot kombinasyonları, allel olmayan genler arası etkileşimler; uyum derecesi ve ihtimal kuralları, gen bağlılığı (linkage), krossing over ve kromozom haritaları, bakterilerde gen bağlılığı ve haritalama çalışmaları, virüslerde gen bağlılığı çalışmaları; çoklu alleleler, pseudoalleleler ve kan gruplarının kalıtımı; poligenik kalıtım, kantitatif kalıtım; cinsiyetin belirlenmesi, cinsiyete bağlı kalıtım, cinsiyete bağlı lathel genler, cinsiyetten etkilenen genler; Kromozomal sapmalar, kromozomun yapısındaki değişiklikler; populasyon genetiği, hardy-weinberg kuralı, göç mutasyon seleksiyon. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Kromozomların yapısını ve işlevlerini açıklayabilme |
| 2 | Hücre bölünmesi çeşitleri ve temel basamaklarını açıklayabilme |
| 3 | Kalıtımın temel mekanizmalarını açıklayabilme |
| 4 | Mendelian ve non-Mendelian kalıtımın temel prensiplerini anlayabilme |
| 5 | Genetikle ilgili olasılık ve istatistiksel hesaplar yapabilme |
| 6 | Kromozomal varyasyonlar, gen bağlantıları ve krossing over mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur |
| 7 | Popülasyon genetiğini anlar. |
| 8 | Genetik ile evrim arasındaki ilişkiyi kurabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Hücre bölünmesi ve kromozomlar | Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Mendel Genetiği-Monohibrid, Dihibrid ve trihibrid çaprazlama | Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Genetik ve olasılık, Ki kare ve pedigri incelemesi | Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Mendel oranlarındaki sapmalar ve X kromozomuna bağlı kalıtım | Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Bağlantı Analizi ve bağımsız dağılım | Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Krossing over ve kromozom haritaları | Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Genetik analizin ifadesi | Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Çekirdek dışı kalıtım | Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Kromozom varyasyonları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Cinsiyet tayini ve gonadal kromozomlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Populasyon genetiği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Populasyon genetiği | |
| 14. Hafta | Nicel kalıtım, genetik ve evrim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyoloji alanında bilgi birikimini güncel ve uzmanlık düzeyinde geliştirir, bu alanda edindiği uzmanlık düzeyinde bilgileri alanına yenilik getirecek biçimde değerlendirme, yorumlama, uygulama ve özgün tasarımlar geliştirme yönünde kullanabilir | ✔ | |||||
| 2 | Biyolojinin gerek deneysel gerekse teorik alanlarında bağımsız problem tanımlama, karşılaştırma, analiz etme ve çözüm üretme yetisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Biyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntemleri ile modern laboratuvar tekniklerini ve biyolojik analiz yöntemlerini tanıma ve kullanma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 4 | Fen bilimleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi kazanır | ✔ | |||||
| 5 | Biyoloji alanındaki yeni bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, sentezleme ve kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, biyoloji alanı ile ilgili yeni düşünce, yöntem ve/veya deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi kazanır; edindiği kazanımlar sayesinde, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz edip yorumlayabilir. | ✔ | |||||
| 7 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyinde edindikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde mesleki bilgiye sahip olur; lisansüstü eğitim süresince katılınan çalıştay, seminer ve konferans gibi bilimsel etkinliklerde, benzer konularda çalışan meslektaşları ile iletişim kurarak biyoloji alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını bir topluluk içerisinde yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve biyoloji alanında gelişen literatürü takip etme ve kullanabilme yeteneğini edinir. | ✔ | |||||
| 9 | Biyoloji alanındaki bilimsel araştırmalarda takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve gerektiğinde liderlik yapabilir; sorumluluk alma becerisi geliştirir ve işbirliğine açıktır. | ✔ | |||||
| 10 | Biyoloji alanındaki gelişmeleri takip eder, bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 11 | Biyoloji alanında karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 13 | Biyoloji alanında uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimi sayesinde, uzman kişiler ile alanındaki konuları tartışırken özgün fikirler üretebilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir. | ✔ | |||||
| 14 | Kendi alanındaki bilimsel bilgileri okuyup anlayacak ve ifade edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur; yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilir ve tartışabilir. | ✔ | |||||
| 15 | Biyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır. | ✔ | |||||
| 16 | Araştırmalarını etik zeminde yürütme bilinci geliştirir, bilimsel çalışmalarının kurgulanması, verilerin toplanması, yorumlanması, yayınlanması süreçlerinde ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır | ✔ | |||||
| 17 | Yaşam boyu öğrenme stratejilerini benimser ve çalışmalarını yürütürken kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY16 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY17 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 16 | 16 | |
| Ödev 2 | 1 | 16 | 16 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Uygulama DS | 1 | 21,5 | 21,5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||