Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilimi TRZ305 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN (Güz)
Dersin Amacı Öğrencilerin, dil biliminin temel kavramları, dile yaklaşım şekilleri, dil bilimine yön veren şahsiyetler ve bunların çalışmaları, dilin betimsel boyutu ve kullanım özellikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği Dil bilimi kavramı ve dil biliminin temel kavramları. F. De Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, gösterge bilimi gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dil bilimi çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edim bilimsel çözümlemelerin yapılması.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Genel dil bilimi ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır.
2 Genel dil bilimi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır.
3 Dil biliminin dil bilgisinden farklı yönlerini kavrayacaklardır
4 Dile, dil bilimci yaklaşım gösterebileceklerdir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta İlk Dönem Dil Çalışmaları
2. Hafta İlk Dönem Dil Çalışmaları
3. Hafta Orta Dönem Dil Çalışmaları
4. Hafta Orta Dönem Çalışmaları
5. Hafta Orta Dönem Dil Çalışmaları
6. Hafta Ferdinand De Saussure ve Yapısal Dil Bilimi
7. Hafta Ferdinand De Saussure ve Yapısal Dil Bilimi
8. Hafta Ferdinand De Saussure ve Yapısal Dil Bilimi
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Prag Dil Bilim Okulu
11. Hafta Kophenag Dil Bilim Okulu
12. Hafta Amerikan Yapısalcılığı
13. Hafta Sözcelem Kuramları
14. Hafta Genel Değerlendirme Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Rifat, Mehmet. (1998). 20. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları / Temel Metinler 2. İstanbul: Yapı Kredi Yay. Aksan, D. (1995). Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK Yay. Aksan, D. (1999). Anlambilim. Ankara: Engin Yay. Chomsky, A. N.(2001). Dil ve Zihin (Çev: A. Kocaman). Ankara: Ayraç Yay. Kıran, Z. A. (2001). Dilbilime Giriş. Ankara:Seçkin Yay. Kıran, Z. A. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yay. Saussure, F. De. (1998). Genel Dilbilim Dersleri (Çev: Berke Vardar). İstanbul: Multilingual Yay. Başkan, Özcan. (2003). Lengüistik Metodu. İstanbul: Multilingual Yayınları. Huber, Emel. (2008). Dilbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları. Kıran, Zeynel (1996). Dilbilim Akımları. Ankara: Onur Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 3 14 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 77
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0