Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi TRÖ402 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Onur ER
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Yabancılara Türkçe öğretiminin, ana dili öğretiminden farklı yöntem, teknik ve materyallerle en iyi şekilde nasıl öğretileceğini belirlemek ve bunu uygulamalı hâle dönüştürmek.
Dersin İçeriği Türkçenin ana dili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesinin farklarını belirginleştirme. Türkçenin özellikle yabancı dil olarak öğretilmesinin kültür boyutuyla ilişkilendirilmesi. Diğer dünya dillerinin yabancı dil olarak öğretilmesindeki kuramsal tartışmalar ve bu alandaki yöntemsel yaklaşım biçimleri. Yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve. Avrupa Dil Dosyasının tanıtımı. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin Türkiye’nin tanıtımına katkısı. Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının tanıtımı ve eleştirisi.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türkçe harfler ve telâffuzlarının nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır
2 Türkçe kelimelere getirilen eklerin nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır.
3 Türkçe cümle yapısının nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır.
4 Türkçe metin oluşturmanın nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dil nedir? ( Ana dili / İkinci dil )
2. Hafta Yabancı Dil Öğrenimi Nedir? Nasıl Olmalıdır?
3. Hafta Yabancılara Türkçe Öğretiminin Tarihî Seyri ve Bugünkü Durumu.
4. Hafta Basamaklı Kur Sistemi Niçin Gereklidir?
5. Hafta Seviye Tespit Sınavının Hazırlanışı ve Uygulanışı.
6. Hafta İdeal Sınıf Düzeni ve Öğrenci Sayısı
7. Hafta Ders Kitabı, Çalışma Kitabı ve Yardımcı Sözlükler
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Yabancı Dil Öğretiminde Temel İlkeler
10. Hafta Yabancı Dil Öğretiminde Genel İlkeler
11. Hafta Dil Öğretim Yöntemleri
12. Hafta Dil Öğretim Tekniklerini Yabancılara Türkçenin Öğretiminde Kullanma
13. Hafta Materyal Hazırlama ve Ölçütleri
14. Hafta Genel değerlendirme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Zülfikar, Hamza. (1980). Yabancılar İçin Türkçe Dil Bilgisi. Ankara: Ankara Üniv. Yay. Akyüz, Kenan. (1976). Yabancılar İçin Türkçe Dersleri, Konuşma, Okuma, Ankara: Ankara Üniv. Yay. Yaylı, Derya – Bayyurt, Yasemin. (2009) Yabancılara Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Demirel, Özcan. (1990). Yabancı Dil Öğretimi İlkeler -Yöntemler- Teknikler. Ankara: Usem Yayınları. Başkan, Öcan. (2006). Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler. İstanbul: Multilingual Yayınları. Özbay, Murat -Temizyürek, Fahri. (2003) Türkçe Öğreniyoruz, ORHUN Dil Öğretim Seti. Ankara: TİKA Yay.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 3 14 42
Ders Dışı
Araştırma 1 14 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 20 20
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 126
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0