| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi | TRÖ402 | Türkçe | Zorunlu | 8. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Onur ER |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Yabancılara Türkçe öğretiminin, ana dili öğretiminden farklı yöntem, teknik ve materyallerle en iyi şekilde nasıl öğretileceğini belirlemek ve bunu uygulamalı hâle dönüştürmek. |
| Dersin İçeriği | Türkçenin ana dili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesinin farklarını belirginleştirme. Türkçenin özellikle yabancı dil olarak öğretilmesinin kültür boyutuyla ilişkilendirilmesi. Diğer dünya dillerinin yabancı dil olarak öğretilmesindeki kuramsal tartışmalar ve bu alandaki yöntemsel yaklaşım biçimleri. Yabancı dil öğretiminde kuramsal çerçeve. Avrupa Dil Dosyasının tanıtımı. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin Türkiye’nin tanıtımına katkısı. Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan çeşitli ders kitaplarının tanıtımı ve eleştirisi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türkçe harfler ve telâffuzlarının nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır |
| 2 | Türkçe kelimelere getirilen eklerin nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır. |
| 3 | Türkçe cümle yapısının nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır. |
| 4 | Türkçe metin oluşturmanın nasıl öğretileceğini kavrayacaklardır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dil nedir? ( Ana dili / İkinci dil ) | |
| 2. Hafta | Yabancı Dil Öğrenimi Nedir? Nasıl Olmalıdır? | |
| 3. Hafta | Yabancılara Türkçe Öğretiminin Tarihî Seyri ve Bugünkü Durumu. | |
| 4. Hafta | Basamaklı Kur Sistemi Niçin Gereklidir? | |
| 5. Hafta | Seviye Tespit Sınavının Hazırlanışı ve Uygulanışı. | |
| 6. Hafta | İdeal Sınıf Düzeni ve Öğrenci Sayısı | |
| 7. Hafta | Ders Kitabı, Çalışma Kitabı ve Yardımcı Sözlükler | |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Yabancı Dil Öğretiminde Temel İlkeler | |
| 10. Hafta | Yabancı Dil Öğretiminde Genel İlkeler | |
| 11. Hafta | Dil Öğretim Yöntemleri | |
| 12. Hafta | Dil Öğretim Tekniklerini Yabancılara Türkçenin Öğretiminde Kullanma | |
| 13. Hafta | Materyal Hazırlama ve Ölçütleri | |
| 14. Hafta | Genel değerlendirme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 14 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 1 | 14 | 14 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 50 | 50 | |
| Toplam İş Yükü | 126 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||