| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilimi | TRÖ305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze | 
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN | 
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin, dil biliminin temel kavramları, dile yaklaşım şekilleri, dil bilimine yön veren şahsiyetler ve bunların çalışmaları, dilin betimsel boyutu ve kullanım özellikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamak. | 
| Dersin İçeriği | Dil bilimi kavramı ve dil biliminin temel kavramları. F. De Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, gösterge bilimi gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dil bilimi çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edim bilimsel çözümlemelerin yapılması. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Genel dil bilimi ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır. | 
| 2 | Genel dil bilimi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır. | 
| 3 | Dil biliminin dil bilgisinden farklı yönlerini kavrayacaklardır | 
| 4 | Dile, dil bilimci yaklaşım gösterebileceklerdir. | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | İlk Dönem Dil Çalışmaları | |
| 2. Hafta | İlk Dönem Dil Çalışmaları | |
| 3. Hafta | Orta Dönem Dil Çalışmaları | |
| 4. Hafta | Orta Dönem Çalışmaları | |
| 5. Hafta | Orta Dönem Dil Çalışmaları | |
| 6. Hafta | Ferdinand De Saussure ve Yapısal Dil Bilimi | |
| 7. Hafta | Ferdinand De Saussure ve Yapısal Dil Bilimi | |
| 8. Hafta | Ferdinand De Saussure ve Yapısal Dil Bilimi | |
| 9. Hafta | Ara Sınav | |
| 10. Hafta | Prag Dil Bilim Okulu | |
| 11. Hafta | Kophenag Dil Bilim Okulu | |
| 12. Hafta | Amerikan Yapısalcılığı | |
| 13. Hafta | Sözcelem Kuramları | |
| 14. Hafta | Genel Sınav | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | 
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Ders İçi  | 
                                            Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 14 | 42 | 
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 77 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||