Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Konuşma Eğitimi TRÖ304 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem ŞAHİN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Konuşma yöntem ve tekniklerini uygular. Konuşma etkinliklerini çeşitli değişkenler açısından kontrol eder.
Dersin İçeriği Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Düşüncenin betimlenmesi, açılımı, savunulması ve kanıtlanması, örneklenerek açık seçik biçimde üretim aşamasına sokuluşunun mercek altına alınması. Konuşma organları, diyafram kontrolü. Ses çalışmaları. Belli bir konuda akıcı ve güzel konuşma becerisinin geliştirilmesi. Öğretmen adaylarının, ilköğretim Türkçe dersleri için çeşitli konuşma alıştırmalarıyla tanıştırılmaları ve konuşma becerilerini geliştirebilmeleri için uygulama ortamlarının hazırlanması.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarını bilir
2 Konuşmanın önemini kavrar.
3 Belirli bir konuda güzel ve akıcı konuşma gerçekleştirebilir.
4 Konuşma etkinliklerinde konuşma süresini verimli kullanır.
5 Konuşma becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygular.
6 Konuşma becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirir.
7 Topluluk önünde rahat bir şekilde konuşabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması.
2. Hafta Düşüncenin betimlenmesi
3. Hafta Düşüncenin açılımı
4. Hafta Düşüncenin savunulması
5. Hafta Diyafram kontrolü, diyafram nefesi kavramı ve uygulanması hakkında bilgi veril
6. Hafta Sesin nitelikleri ses alıştırmaları hakkında örneklerle bilgi verilmesi.
7. Hafta Konuşma ve ses kusurları hakkında bilgi verilmesi.
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Konuşma organları, diyafram kontrolü.
10. Hafta Ses çalışmaları.
11. Hafta Belli bir konuda akıcı ve güzel konuşma becerisinin geliştirilmesi
12. Hafta Soluk noktalaması ve beden dili kavramlarının konuşmalara kattığı etkinin örneklerle açıklanması.
13. Hafta Konuşma becerilerini geliştirebilmeleri için uygulama ortamlarının hazırlanması.
14. Hafta Genel Sınav
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 3 3 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Özdemir, Emin. (1992). Güzel ve Etkili Konusma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi. Aktaş, Şerif. (2004). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları. Önen,A. (2004). Türkçeyi Türkçe Konuşmak. İstanbul: İnkılap Yay.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 4 12 48
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 30 30
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 128
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0