Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okuma Eğitimi TRÖ303 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Elif Emine BALTA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Okuma becerisiyle ilgili temel kavramları öğretmek, Okuma alışkanlığının kazandırılmasıyla ilgili bilgilerin paylaşılması, okuma türlerini uygulamalı şekilde göstermek.
Dersin İçeriği Okuma becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda okuma alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve okuma becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Okuma çeşitleri ve amaca bağlı olarak okuma çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde okuma becerisini geliştirme çalışmaları. ‘Eleştirel okuma’ kavramını metinlerden yola çıkarak örnekleme, eleştirel okuma çalışmaları ve alıştırmaları yapma.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Okuma becerisinin kuramsal boyutlarını kavrayacaklardır
2 Eleştirel okuyucu kimliğini kazanacaklardır
3 Okuma eyleminin estetik zevk ve bilgi edinmedeki rolünü kavrayacaklardır.
4 Güncel Türkçe öğretim programına göre okuma becerisini değerlendirecek
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Okuma kavramı, Okumanın unsurları, Okumanın önemi
2. Hafta Okuma ve anlama, Okuma ilkeleri
3. Hafta Metin ve türleri, Edebi metin, Düşünce metinleri, Güncel veya resmi metinler
4. Hafta Farklı metin türlerinde okuduğunu anlama, metinlerarası okuma, okunabilirlik
5. Hafta Okuma eğitiminde etkili olan etkenler
6. Hafta Kelime hazinesinin önemi ve zenginleştirilmesi
7. Hafta Ara sınav
8. Hafta Okuma alışkanlığı ve ülkemizde okuma alışkanlığı
9. Hafta Çocukların okuma eğilimleri ve yaşlara göre kitap listesi oluşturma
10. Hafta Türkçe programlarında okuma eğitimi
11. Hafta Okuma türleri
12. Hafta Okuma türleri
13. Hafta Okuma türleri
14. Hafta Genel Sınav
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Özbay, M. (2009); Okuma Eğitimi, Öncü Kitap Evi, Ankara Temizkan, M. (2009); Okuma Eğitimi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 4 14 56
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 20 20
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 126
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0