Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dinleme Eğitimi TRÖ301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Onur ER
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dinleme becerisini geliştiren yöntem ve teknikleri uygular. Dinleme etkinliklerini çeşitli değişkenler açısından kontrol eder.
Dersin İçeriği Dinleme becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması. Toplumda dinleme alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler ve dinleme becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi. Dinleme çeşitleri ve amaca bağlı olarak dinleme çeşidinin seçimi. Türkçe eğitiminde dinleme becerisini geliştirme çalışmaları.Eleştirel dinleme çalışmaları ve alıştırmaları yapma.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dinleme becerisinin öneminin farkına varır
2 Dinleme yöntemlerini kavrar
3 Dinleme becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirir.
4 Dinleme ve zihin ilişkisini kavrar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dinleme ve Beyin
2. Hafta Dinleme becerisiyle ilgili kaynakların incelenmesi.
3. Hafta Dinleme becerisinin kuramsal boyutlarıyla açıklanması.
4. Hafta Dinleme becerisiyle ilgili bir ön etkinlik yapılması.
5. Hafta Dinleme becerisinin öneminin kavratılması.
6. Hafta Toplumda dinleme alışkanlığının yaygınlaşması için yapılması gerekenler.
7. Hafta Dinleme becerisine yönelik tekniklerin incelenmesi.
8. Hafta Amaca bağlı olarak dinleme çeşidinin seçimi.
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Türkçe eğitiminde dinleme becerisini geliştirme çalışmaları.
11. Hafta Dinleme kavramını örnekleme
12. Hafta Dinleme çalışmalarına giriş
13. Hafta Dinleme alıştırmaları yapma I
14. Hafta Dinleme alıştırmaları yapma II Görüşme, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yalçın, Alemdar. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri -Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları. Demirel, Özcan. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Ankara: MEB Yayınları. Özbay, Murat. (2009). Dinleme Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 4 12 48
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 30 30
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 128
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0