Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okullarda Rehberlik MB404 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fevzi KARADEMİR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğretmen adaylarının farklı kuruluşlarda ve özellikle de okullardaki rehberlik hizmetlerinin amacı, önemi, işlevi, kapsamı, türleri ve rehberlik hizmetlerinde örgütlenme ve okul personeline düşen görevler konusunda bilgi sahibi olmalarını ve rehberlik anlayışını edinmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Psikolojik danışma ve rehberliğin tarihçesi, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin amacı, önemi, kapsamı, çeşitleri, bireyi tanıma teknikleri, örgüt ve personel.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çeşitli kuruluş ve okullardaki rehberlik hizmetlerinin gereğini ve önemini açıklar.
2 Rehberlik hizmetlerinin amacını açıklar.
3 Çağdaş eğitimde rehberlik hizmetlerinin yerini açıklar.
4 Rehberlik ve psikolojik danışmanın ilkelerini ifade eder.
5 Rehberlik hizmetlerinin işlev ve kapsamını ifade eder.
6 Psikolojik danışmanın anlam ve amacını açıklar
7 Bireyi tanıma tekniklerinden önemlilerini uygular.
8 Rehberlikte örgüt ve personele düşen görevleri ifade eder.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Rehberlik ve Psikolojik Danışmanın Genel Anlam ve Amacı
2. Hafta Çağdaş Eğitim Anlayışı ve Rehberlik, Rehberliği Gerekli Kılan Gelişmeler
3. Hafta Kendini Gerçekleştirme Kavramı - İnsancıl Psikoloji ve Maslow?un İhtiyaçlar Hiyerarşisi, Rehberliğin İlkeleri
4. Hafta Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik, Eğitim-Öğretim ve Rehberlik İlişkisi
5. Hafta Rehberliğin Kapsamı, Rehberlik Modelleri, Rehberlik Çeşitleri
6. Hafta Eğitsel rehberlik
7. Hafta Mesleki rehberlik
8. Hafta I. Ara sınavı
9. Hafta Kişisel Rehberlik
10. Hafta Psikolojik Danışma
11. Hafta II. Ara Sınavı
12. Hafta Bireyi Tanıma Teknikleri
13. Hafta Bireyi Tanıma Teknikleri-II
14. Hafta Genel Sınav
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 4 4 4 4 4 4 4 4
PY3 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 3 3 3 3 3 3 3 3
PY12 4 4 4 4 4 4 4 4
PY14 3 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • CAN, Gürhan (Editör) (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Pegem A Yayıncılık. GÜVEN, Mehmet. (Editör) (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık. KAYA, Alim. (Editör) (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık. KEPÇEOĞLU, Muharrem (2000). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul: Alkım Yayınları. KUZGUN, Yıldız. (2011). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara. Nobel Yayın-Dağıtım. ÖZGÜVEN, İbrahim Ethem. (1999). Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: PDREM Yayınları. TAN, Hasan. (1992) Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Milli Eğitim Basımevi. YEŞİLYAPRAK, Binnur (2010). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 77
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0