Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme MB302 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlar bilgisine sahip olup, bu kavramları anlamak ve eğitimde kullanılan ölçme araçlarını geliştirmede yeterli olmak.
Dersin İçeriği Ölçme ile ilgili temel kavramlar; ölçek ve ölçek çeşitleri. Değerlendirmenin eğitim sistemindeki yeri, değerlendirmenin amaçları, öğeleri, değerlendirme türleri, ölçme araçlarında aranan nitelikler; hata ve hata türleri, güvenirlik ve güvenirlik hesaplanma yöntemleri; geçerlik türleri ve hesaplanması, geleneksel ölçme araçları, tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımları, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesi ve karşılaşılan güçlükler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Ölçme ve değerlendirmenin temel kavramlarını tanımlar.
2 Ölçme araçlarının temel özelliklerini açıklar.
3 Sınıf içi kullanımı için ölçme aracı geliştirir.
4 Değerlendirmenin, puan vermenin ve ölçme araçlarının temel prensiplerini ve özelliklerini kavrar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar
2. Hafta Ölçme ve değerlendirmenin amaçları, öğeleri, değerlendirme türleri
3. Hafta Ölçme araçlarının temel nitelikleri; hata, güvenirlik ve güvenirlik hesaplanma yöntemleri
4. Hafta Geçerlik, geçerlik türleri ve hesaplanması
5. Hafta Sınıf için ölçme aracı geliştirme: bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerin ölçülmesinde kazanımlar
6. Hafta Ara sınav
7. Hafta Geleneksel ölçme araçları 1
8. Hafta Geleneksel ölçme araçları 2
9. Hafta Geleneksel ölçme araçları 3
10. Hafta Tamamlayıcı öçme ve değerlendirme yaklaşımları
11. Hafta Sınıf projelerinin tartışılması
12. Hafta Ölçme ve değerlendirmede istatistik metotlar: Betimleyici istatistik
13. Hafta Ölçme ve değerlendirmede istatistik metotlar: Standart test puanları, temel madde analizi
14. Hafta Genel Sınav
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
11 Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 4 4 4
PY2 4 4 4 4
PY6 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4
PY8 4 4 4 4
PY9 1 1 1 1
PY10 2 2 2 2
PY11 4 4 4 4
PY12 4 4 4 4
PY14 5 5 5 5
PY15 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Airasian, P. W. and Russell, M. K. (2008) Classroom Assessment: Concepts and Applications. New York: McGraw- Hill Higher Education. Atılgan, H.-Kan, A., and Doğan, D. (2007) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Nitko, A.J.,and Brookhart, S. M. (2007) Educational assessment of Students. New Jersey: Pearson. Turgut, M.F. ve Baykul, Y. (2010) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Pegem A yayınları.