Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Bilgisi Öğretimi TRZ401 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem ŞAHİN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amaçları: dilbilgisinin temel kavramlarını sezdirmek, Türkçenin ses ve şekil ve anlam bilgisi, söz dizimi yönünden özelliklerini kavratmak, dilbilgisinin Türkçe programlarındaki yerini tartışmak, dil bilgisi kazanımlarının ortaokul programlarındaki durumunu incelmek, sezdirme yollarını tanıtmak, Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri pekiştirmek, Dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacını kavratmak, Türkçe Dersi Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları tanımak ve uygulamada pekiştirmek, Türkçe Ders Öğretim Programında dil bilgisi kazanı kazanımları, konuları, yöntem ve teknikleri bilmek, metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamalarına yönelik etkinlik geliştirmektir.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriği: Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden belirgin özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarının dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları bakımından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde yer alan konular ve bunların öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri ile metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamalarından oluşmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenciler, Türkçe Dersi Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları tanır ve bunları uygulama ile pekiştirir
2 Türkçe öğretim programlarındaki dil bilgisi öğretimi ile ilgili durumları tartışır.
3 Öğrenciler, Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemini öğrenir
4 Türkçe dil bilgisi ile ilgili temel kavramları kavrar ve Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri pekiştirir.
5 Dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir.
6 Dilbilgisi öğretimini içeren bir eğitim durumu hazırlar.
7 Dil bilgisi konularının öğretiminde uygun materyal tasarlayabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
0. Hafta Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler
0. Hafta Dil bilgisi öğretimi yaklaşımlarına uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme
1. Hafta Dil bilgisi kavramı. Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemi.
2. Hafta Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi
3. Hafta Dil bilgisi öğretiminin amaçları
4. Hafta Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler
5. Hafta Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler
6. Hafta Dil bilgisi öğretiminde kullanılan teknikler
7. Hafta Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları
10. Hafta Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları
11. Hafta Dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi
12. Hafta Dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi
13. Hafta Dil bilgisi öğretimi yaklaşımlarına uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 0 0 0 0 0 0 0
PY3 0 0 0 0 0 0 0
PY8 0 0 0 0 0 0 0
PY9 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Pehlivan, Ahmet; Aydın, İbrahim Seçkin Dil Bilgisi Öğretimi
  • Muharrem Ergin (1993). Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yay.
  • Murat Özbay (2012). Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan Aksan (2000). Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK Yay.,
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 2 26
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 20 20
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 52
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0