| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dil Bilgisi Öğretimi | TRZ401 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze | 
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özlem ŞAHİN | 
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amaçları: dilbilgisinin temel kavramlarını sezdirmek, Türkçenin ses ve şekil ve anlam bilgisi, söz dizimi yönünden özelliklerini kavratmak, dilbilgisinin Türkçe programlarındaki yerini tartışmak, dil bilgisi kazanımlarının ortaokul programlarındaki durumunu incelmek, sezdirme yollarını tanıtmak, Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri pekiştirmek, Dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacını kavratmak, Türkçe Dersi Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları tanımak ve uygulamada pekiştirmek, Türkçe Ders Öğretim Programında dil bilgisi kazanı kazanımları, konuları, yöntem ve teknikleri bilmek, metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamalarına yönelik etkinlik geliştirmektir. | 
| Dersin İçeriği | Bu dersin içeriği: Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden belirgin özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarının dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları bakımından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde yer alan konular ve bunların öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri ile metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamalarından oluşmaktadır. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Öğrenciler, Türkçe Dersi Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları tanır ve bunları uygulama ile pekiştirir | 
| 2 | Türkçe öğretim programlarındaki dil bilgisi öğretimi ile ilgili durumları tartışır. | 
| 3 | Öğrenciler, Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemini öğrenir | 
| 4 | Türkçe dil bilgisi ile ilgili temel kavramları kavrar ve Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri pekiştirir. | 
| 5 | Dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir. | 
| 6 | Dilbilgisi öğretimini içeren bir eğitim durumu hazırlar. | 
| 7 | Dil bilgisi konularının öğretiminde uygun materyal tasarlayabilir. | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 0. Hafta | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler | |
| 0. Hafta | Dil bilgisi öğretimi yaklaşımlarına uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | |
| 1. Hafta | Dil bilgisi kavramı. Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemi. | |
| 2. Hafta | Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi | |
| 3. Hafta | Dil bilgisi öğretiminin amaçları | |
| 4. Hafta | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler | |
| 5. Hafta | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler | |
| 6. Hafta | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan teknikler | |
| 7. Hafta | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları | |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları | |
| 10. Hafta | Dil bilgisi öğretimi yaklaşımları | |
| 11. Hafta | Dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi | |
| 12. Hafta | Dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi | |
| 13. Hafta | Dil bilgisi öğretimi yaklaşımlarına uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ||||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ||||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ||||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ||||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| PY3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| PY8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Ders İçi  | 
                                            Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 2 | 26 | 
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev 1 | 1 | 20 | 20 | |
| Final | 1 | 4 | 4 | |
| Toplam İş Yükü | 52 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||