Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Edebiyatı 2 TRZ204 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem ŞAHİN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türk Halk Edebiyatını bütün türleriyle tanıtmak ve sevdirmek.
Dersin İçeriği Halk şiirinin önemli temsilcilerini ve örneklerini tanıma, temel özelliklerini ve halk şiirinin dil özelliklerini, yöresel kullanımlarını saptama. Halk şiiri ve halk hikâyelerini ilköğretimin çeşitli düzeyleri için eğitsel bakış açısıyla değerlendirme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Halk şiirinin önemli temsilcilerini tanıyacaktır
2 Halk edebiyatı metinlerini eğitsel bakış açısıyla değerlendirebilecektir
3 Aşık edebiyatını ve aşıkları tanıyacaktır.
4 Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatını tanıyacaktır
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Halk şiirinde nazım birimi, ölçü, kafiye ve ilk örnekler Diğer Faaliyetler, Görüşme
2. Hafta Halk şiiri nazım biçimleri ve türleri. Hece ölçüsü ile yazılan halk şiiri nazım biçimleri ve türleri. Anonim halk şiiri nazım biçimleri: Mani, türkü. Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Türk edebiyatı içinde âşık edebiyatının yeri. Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Ozanın kökeni ve tarihi gelişimi. Görüşme, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Anadolu’da âşıklık geleneği ve âşık edebiyatının oluşumu. Diğer Faaliyetler
6. Hafta Âşık edebiyatı nazım biçimleri: Koşma, destan, semai, varsağı. Âşık edebiyatı nazım türleri: Güzelleme, koçaklama, taşlama, ağıt. Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
8. Hafta Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatında Biçim ve Tür Araştırma, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Ara sınav Diğer Faaliyetler, Araştırma
10. Hafta Aruz ölçüsüyle yazılan halk şiiri nazım biçimleri: Divan, semai. Araştırma
11. Hafta Aruz ölçüsüyle yazılan halk şiiri tazım türleri: Kalenderi, selis, satranç, vezn-i ahar. Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Halk Edebiyatında Üslup Görüşme, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Halk Edebiyatında Konular Diğer Faaliyetler, Görüşme
14. Hafta Genel Değerlendirme Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Komisyon. (2006) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara:Grafiker Yayıncılık. Artun, E. (2009) Türk Halk Edebiyatına Giriş. İstanbul: Kitabevi. Banarlı, N.S. (1998). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi Elçin, Ş. (2004). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 2 14 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 53
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0