Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi MBZ202 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türk tarihindeki sosyal, ekonomik ve politik gelişmeleri ve eğitim üzerindeki etkilerinin araştırılması; Eğitim tarihimizdeki başlıca düşünce hareketlerini inceleme Türk eğitim tarihindeki mevcut ve geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilen bir anlayış geliştirmek.
Dersin İçeriği Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemi. Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar. Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme. Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemini fark eder ve açıklar.
2 Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar hakkında bilgi sahibi olur.
3 Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri. Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme. Türk Eğitim Devrimi 3: Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri hakkında bilgi sahibi olur.
4 Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeleri anlar ve açıklar.
5 Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme konularında bilgi sahibi olur
6 Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeleri araştırır ve açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitim Tarihine ilişkin temel kavramlar Görüşme, Araştırma
2. Hafta İslam Öncesi ve Sonrası Eğitim Görüşme, Araştırma
3. Hafta Dönemin Eğitimcileri Görüşme, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Eğitimde Selçuklu Geleneği Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme
5. Hafta Osmanlılarda Eğitim I Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
6. Hafta Ara sınav
7. Hafta Osmanlılarda Eğitim I Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Osmanlılarda Eğitim II Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme
9. Hafta Cumhuriyet Döneminde Eğitim I Araştırma
10. Hafta Dönemin Eğitimcileri Diğer Faaliyetler
11. Hafta Dönemin Eğitimcileri Diğer Faaliyetler, Araştırma
12. Hafta Cumhuriyet Döneminde Eğitim II Diğer Faaliyetler
13. Hafta Dönemin Eğitimcileri Diğer Faaliyetler
14. Hafta Genel Değerlendirme Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY3 3 3 3 3 3 3
PY4 4 4 4 4 4 4
PY12 4 4 4 4 4 4
PY13 4 4 4 4 4 4
PY14 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Akyüz, Yahya.(2008). Türk Eğitim Tarihi: M.Ö. 1000-M.S. 2008. Ankara: Pegem Akademi Doğan, İsmail. (2010). Türk Eğitim Tarihinin Ana Evreleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Binbaşıoğlu, C. (2009). Başlangıçtan Günümüze Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 2 14 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 78
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0