| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eski Türk Edebiyatı 2 | TRZ210 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Fevzi KARADEMİR |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Eski Türk Edebiyatı’nın tarihî gelişimini ve özelliklerini kavratmak, meşhur şair ve yazarları eserleriyle birlikte tanıtmak, şiir ve nesir vasıtasıyla ilgili devirlerin kültürünü tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | 17-18. yüzyıl Türk Edebiyatından seçme metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Aruz ölçüsünün temel mantığı. Aruz öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Aruz ölçüsünün melodisini öğretmeye yönelik çözümleme çalışmaları. Aruz ölçüsünün Türkçe ve edebiyat öğretiminde kullanmaya yönelik modern çalışma biçimleri ve yöntem geliştirme. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Edebiyatımızın gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur. |
| 2 | Dönemlerin şair ve yazarlarını eserleriyle birlikte tanır. |
| 3 | İlgili devirlerin kültürünü tanır. |
| 4 | Derste öğrendiği yöntem ve tekniklerle ileride şiiri nasıl yorumlayacağını öğrenir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Bâkî’nin Hayatı ve Edebî Kişiliği | |
| 2. Hafta | Bâkî’nin Eserleri | |
| 3. Hafta | Bâkî’nin Kaside ve Gazelleri | |
| 4. Hafta | 17. Yüzyıl Edebiyat Tarihi | |
| 5. Hafta | Nefî’nin Hayatı, Edebî Kişiliği ve Eserleri | |
| 6. Hafta | Nefî’nin Kasideleri | |
| 7. Hafta | Nâbî’nin Hayatı ve Edebî Kişiliği | |
| 8. Hafta | Nâbî’nin Eserleri | |
| 9. Hafta | Ara Sınav | |
| 10. Hafta | Nâbî ve Hikemî Şiir | |
| 11. Hafta | Nedîm’in Hayatı ve Edebî Kişiliği | |
| 12. Hafta | Nedîm ve Mahallileşme Akımı | |
| 13. Hafta | Şeyh Gâlib’in Hayatı ve Edebî Kişiliği | |
| 14. Hafta | Genel Sınav |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 1 | 14 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 57 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||