Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türk Edebiyatı 2 TRZ210 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Fevzi KARADEMİR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Eski Türk Edebiyatı’nın tarihî gelişimini ve özelliklerini kavratmak, meşhur şair ve yazarları eserleriyle birlikte tanıtmak, şiir ve nesir vasıtasıyla ilgili devirlerin kültürünü tanıtmak.
Dersin İçeriği 17-18. yüzyıl Türk Edebiyatından seçme metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Aruz ölçüsünün temel mantığı. Aruz öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Aruz ölçüsünün melodisini öğretmeye yönelik çözümleme çalışmaları. Aruz ölçüsünün Türkçe ve edebiyat öğretiminde kullanmaya yönelik modern çalışma biçimleri ve yöntem geliştirme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Edebiyatımızın gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur.
2 Dönemlerin şair ve yazarlarını eserleriyle birlikte tanır.
3 İlgili devirlerin kültürünü tanır.
4 Derste öğrendiği yöntem ve tekniklerle ileride şiiri nasıl yorumlayacağını öğrenir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Bâkî’nin Hayatı ve Edebî Kişiliği
2. Hafta Bâkî’nin Eserleri
3. Hafta Bâkî’nin Kaside ve Gazelleri
4. Hafta 17. Yüzyıl Edebiyat Tarihi
5. Hafta Nefî’nin Hayatı, Edebî Kişiliği ve Eserleri
6. Hafta Nefî’nin Kasideleri
7. Hafta Nâbî’nin Hayatı ve Edebî Kişiliği
8. Hafta Nâbî’nin Eserleri
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Nâbî ve Hikemî Şiir
11. Hafta Nedîm’in Hayatı ve Edebî Kişiliği
12. Hafta Nedîm ve Mahallileşme Akımı
13. Hafta Şeyh Gâlib’in Hayatı ve Edebî Kişiliği
14. Hafta Genel Sınav
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Levend, Agâh Sırrı. (1988) Türk Edebiyatı Tarihi 1. Giriş. Ankara. Küçük, Sabahattin. (1994). Bâkî Divanı. Ankara: TDK Yayınları. Zavotçu, Gencay. (2006). Divan Edebiyatı Kişiler-Kişilikler Sözlüğü. Ankara: Aydın Kitabevi. Levend, Agâh Sırrı. (1984). Divan Edebiyatı, Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar. İstanbul: Enderun Yayınları. Bilkan, Ali Fuat. (1997). Nâbî Divanı I-II. İstanbul:Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Macit, Muhsin. (1997). Nedîm Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları. Akkuş, Metin. (1998). Nef‘î ve Sihâm-ı Kazâ. Ankara: Akçağ Yayınları. Banarlı, Nihad Sami. (1971). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I-II. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Kalkışım, Muhsin. (1994). Şeyh Gâlib Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları. Doğan, Muhammet Nur. (2002). Şeyh Gâlib, Hüsn ü Aşk. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 1 14
Ders Dışı
Araştırma 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Toplam İş Yükü 57
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0