| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dil Bilgisi 4 | TRZ208 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Fevzi KARADEMİR |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türkçenin söz dizimsel özelliklerini kavratmak. |
| Dersin İçeriği | Kelime grupları, Cümlenin ögeleri, Türkçede cümle çeşitleri, Cümle çözümlemeleri |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Cümle bilgisi mahiyetini kavrar. |
| 2 | Türkçenin temel söz dizimsel özelliklerini kavrar. |
| 3 | Türkçedeki kelime öbeklerini tanır, cümlede tespit eder. |
| 4 | Türkçedeki cümle ögelerini tanır, cümlede tespit eder. |
| 5 | Türkçedeki cümle türlerini tanır, tespit eder. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanışma, dersin ve kaynakların tanıtımı | |
| 2. Hafta | Kelime grupları (isim tamlaması, sıfat tamlaması, sıfat-fiil grubu, zarf-fiil grubu, isim-fiil grubu) | |
| 3. Hafta | Kelime grupları (tekrar grubu, bağlama grubu, unvan grubu, birleşik isim, ünlem grubu) | |
| 4. Hafta | Kelime grupları (sayı grubu, birleşik fiil, kısaltma grupları) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 5. Hafta | Cümlenin ögeleri (yüklem, özne, nesne) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Cümlenin ögeleri (yer tümleci, zarf, cümle dışı unsurlar) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Ara sınav | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | Türkçede cümle çeşitleri (basit cümle, birleşik cümle) | |
| 9. Hafta | Türkçede cümle çeşitleri (şartlı birleşik cümle, iç içe birleşik cümle) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Türkçede cümle çeşitleri (bağlı cümle; ki’li bağlı cümleler, diğer bağlama edatlarıyla kurulanlar) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 11. Hafta | Metinler üzerinde kelime gruplarının bulunması ve cümle çözümlemeleri | |
| 12. Hafta | Metinler üzerinde kelime gruplarının bulunması ve cümle çözümlemeleri | |
| 13. Hafta | Kelime gruplarının tasnifi ile ilgili tartışmalar | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 14. Hafta | Cümle çeşitleri ve cümle ögeleri ile ilgili tartışmalar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 12 | 36 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 45 | 45 | |
| Toplam İş Yükü | 101 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||