Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Edebiyatı 2 TRZ206 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Yahya AYDIN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türk Edebiyatının önemli bir dönemini kavratarak, öğrencilerin 1908 – 1923 yılları arasındaki siyasi ve edebî gelişmelerden haberdar olmalarını sağlamak. Bu dönemde ortaya çıkan ve Cumhuriyet dönemini de etkileyen bazı fikir akımlarını kavratmak.
Dersin İçeriği Milli edebiyat dönemindeki düşünce hareketleri, bu hareketlerin ortaya çıkardığı edebiyat yönelimlerinin en az birer yapıt okunmasıyla ortaya konması. Bu dönemlere ait önemli edebiyatçıların belirgin özellikleriyle birlikte tanıtılması. Milli edebiyat döneminin 20. yüzyıl Türk edebiyatına etkileri. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında 50’li yıllara kadar olan gelişmeler. Düzyazı, şiir ve tiyatro alanında ortaya çıkan önemli yapıtların incelenmesi.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Millî Edebiyat dönemi Türk edebiyatını kavrayacak ve değerlendirebilecektir.
2 Türkçülük, İslamcılık, Osmanlıcılık gibi fikir akımlarını kavrayacak ve değerlendirebilecektir.
3 Cumhuriyet dönemi değişen sosyal ve kültürel şartları kavrayacaktır.
4 Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatını kavrayacak ve değerlendirebilecektir.
5 Dönemin şair ve yazarlarını tanıyacaktır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Meşrutiyet devri fikir akımları. Osmanlıcılık, Türkçülük, İslâmcılık, Batıcılık. Görüşme, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Milli Edebiyatın Doğuşu ve Sınırları Görüşme, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Milli Edebiyat ve Bazı Portreler (Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul) Diğer Faaliyetler, Görüşme
4. Hafta Milli Edebiyat ve Bazı Portreler (Ömer Seyfettin, Ali Canip) Görüşme, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Milli Edebiyat ve Bazı Portreler (Mehmet Akif, Yahya Kemal, Yaku Kadri, Halide Edip) Görüşme, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Milli Edebiyat Döneminde yazılan edebi eserlere genel bir bakış Görüşme, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri (Memleket şiir akımı ve mitolojiye yönelen şairler)
8. Hafta Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri (Estetik şiir anlayışı ve şiirde edebi akımların etkisi) Görüşme, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Çağdaş Türk Edebiyatını temsil eden şair ve yazarlar, eserleri; dönem sanatçılarının Türk toplumu üzerindeki etkileri. (Garip şiiri, Hisar şairleri Bağımsız şiir) Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme
11. Hafta Attila İlhan ve Türk şiiri, Toplumcu şiir. İkinci Yeniciler ve şiirimizde yeni anlayışlar. Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Cumhuriyet Dönemi Türk Hikayesi Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
14. Hafta Genel Değerlendirme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Korkmaz, R. (2005). Yeni Türk Edebiyatı. Ankara: Grafiker Yayınları. Enginün, İ. (2010). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat'tan Cumhuriyet'e. İstanbul: Dergah Yayınları. Aktaş, Şerif. (1998). Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi I - II, Ankara: Akçağ Yayınları. Tuncer, H.(2015) Meşrutiyet Devri Türk Edebiyatı. İzmir: Orkun Kitabevi. Tuncer, H. (2015) Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı. İzmir: Orkun Kitabevi.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 2 12 24
Ders Dışı
Araştırma 1 10 10
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 54
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0