Rapor Tarihi: 26.12.2025 20:08
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yeni Türk Edebiyatı 2 | TRZ206 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yahya AYDIN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türk Edebiyatının önemli bir dönemini kavratarak, öğrencilerin 1908 – 1923 yılları arasındaki siyasi ve edebî gelişmelerden haberdar olmalarını sağlamak. Bu dönemde ortaya çıkan ve Cumhuriyet dönemini de etkileyen bazı fikir akımlarını kavratmak. |
| Dersin İçeriği | Milli edebiyat dönemindeki düşünce hareketleri, bu hareketlerin ortaya çıkardığı edebiyat yönelimlerinin en az birer yapıt okunmasıyla ortaya konması. Bu dönemlere ait önemli edebiyatçıların belirgin özellikleriyle birlikte tanıtılması. Milli edebiyat döneminin 20. yüzyıl Türk edebiyatına etkileri. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında 50’li yıllara kadar olan gelişmeler. Düzyazı, şiir ve tiyatro alanında ortaya çıkan önemli yapıtların incelenmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Millî Edebiyat dönemi Türk edebiyatını kavrayacak ve değerlendirebilecektir. |
| 2 | Türkçülük, İslamcılık, Osmanlıcılık gibi fikir akımlarını kavrayacak ve değerlendirebilecektir. |
| 3 | Cumhuriyet dönemi değişen sosyal ve kültürel şartları kavrayacaktır. |
| 4 | Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatını kavrayacak ve değerlendirebilecektir. |
| 5 | Dönemin şair ve yazarlarını tanıyacaktır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Meşrutiyet devri fikir akımları. Osmanlıcılık, Türkçülük, İslâmcılık, Batıcılık. | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 2. Hafta | Milli Edebiyatın Doğuşu ve Sınırları | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 3. Hafta | Milli Edebiyat ve Bazı Portreler (Ziya Gökalp, Mehmet Emin Yurdakul) | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 4. Hafta | Milli Edebiyat ve Bazı Portreler (Ömer Seyfettin, Ali Canip) | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 5. Hafta | Milli Edebiyat ve Bazı Portreler (Mehmet Akif, Yahya Kemal, Yaku Kadri, Halide Edip) | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 6. Hafta | Milli Edebiyat Döneminde yazılan edebi eserlere genel bir bakış | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 7. Hafta | Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri (Memleket şiir akımı ve mitolojiye yönelen şairler) | |
| 8. Hafta | Cumhuriyet Dönemi Türk Şiiri (Estetik şiir anlayışı ve şiirde edebi akımların etkisi) | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 9. Hafta | Ara sınav | |
| 10. Hafta | Çağdaş Türk Edebiyatını temsil eden şair ve yazarlar, eserleri; dönem sanatçılarının Türk toplumu üzerindeki etkileri. (Garip şiiri, Hisar şairleri Bağımsız şiir) | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 11. Hafta | Attila İlhan ve Türk şiiri, Toplumcu şiir. İkinci Yeniciler ve şiirimizde yeni anlayışlar. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 12. Hafta | Cumhuriyet Dönemi Türk Hikayesi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 13. Hafta | Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 12 | 24 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 1 | 10 | 10 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 54 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||