Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Edebiyatı 1 TRZ205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem ŞAHİN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Özlem ŞAHİN (Güz)
Dersin Amacı Halk edebiyatı kavramını öğreterek Türk Halk Edebiyatını tanıtmak
Dersin İçeriği Halk Edebiyatı kavramının saptanmasına yönelik çalışmalara, İslamiyet Öncesi ve İslamiyet sonrası eski Türk destanları, masallar, efsaneler, halk hikayeleri ve şiirleri. Halk edebiyatının kollarını tanıma. Metinler üzerinde çözümleme çalışmaları. Bu metinlerin ilköğretim için uygun olanlarını seçme çalışmaları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Halk Edebiyatı kavramı ve Türk Halk Edebiyatının genel özelliklerini kavrayacaktır.
2 Halk edebiyatı metinlerini eğitsel bakış açısıyla değerlendirebilecektir
3 Anonim Halk Edebiyatı ürünlerini tanıyacaktır.
4 Halk Edebiyatı metinlerini araştırma ve inceleme yollarını öğrenecektir.
5 Halk Edebiyatının Türk Edebiyatı ve kültürü içindeki yerini kavrayacaktır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Temel Kavramlar ve Kuramsal Çerçeve
2. Hafta Türk Mitolojisi
3. Hafta Türk Destanları-1
4. Hafta Türk Destanları-2
5. Hafta EFSANE
6. Hafta Masal
7. Hafta Türk Masalları
8. Hafta Halk Hikayesi
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Türk Halk Hikayeleri
11. Hafta Mani ve Ninni
12. Hafta Türkü ve Ağıt
13. Hafta Atasözü ve Deyim
14. Hafta BİLMECE
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Komisyon. (2006) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara:Grafiker Yayıncılık. Artun, E. (2009) Türk Halk Edebiyatına Giriş. İstanbul: Kitabevi. Banarlı, N.S. (1998). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi Elçin, Ş. (2004). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Araştırma 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Ödev 1 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0