| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yeni Türk Edebiyatı 1 | TRZ207 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze | 
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yahya AYDIN | 
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Yahya AYDIN (Güz) | 
| Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyatı, edebî eser, edebî dönemler ve edebiyat tarihi kavramlarını öğrencilere kavratmak, metinler üzerinden dönemleri, edebiyatçıları, eserlerini ve edebî türleri tanıtmak, metin çözümleme yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerde dil bilinci ve estetik bir zevk oluşmasını sağlamak. | 
| Dersin İçeriği | Birinci ve İkinci Dönem Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı ürünlerini tanımaya yönelik çalışmalar. Dönemin önemli ürünlerinden seçilen metinler üzerinde çözümlemeler yapma ve böylece dönemin özellik ve etkilerini saptama çalışmaları. Dönem içinde önem kazanan sanatçıların toplumsal, kültürel etkilerinin yapıtlarından yola çıkarak belirlenmesi. Servet-i Fünun ve Fecr-i Âti dönemi Türk edebiyatında belli başlı kişilikler ve döneme yön veren toplumsal olaylar. Bu dönemlere ait ve karakteristik özellikler gösteren bazı ürünlerin çözümlenmesi ve bunların Türkçe eğitiminde kullanılması. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Yeni Türk Edebiyatı I dönemi içerisindeki temel kavramları tanımlar. | 
| 2 | Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri açıklar. | 
| 3 | Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını somut metinler üzerinde değerlendirir. | 
| 4 | Bir metnin edebîlik kriterlerini açıklar. | 
| 5 | Edebî metinleri çözümler | 
| 6 | Edebî metinleri yorumlar. | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tanzimat döneminde meydana gelen siyasî ve sosyal gelişmeler. | |
| 2. Hafta | Gazetecilik ve dergicilik, edebiyata etkisi, Tercüman-ı Ahval. | |
| 3. Hafta | Şinasi, şiirleri, tiyatrosu; Türk edebiyatındaki etkisi. | |
| 4. Hafta | Namık Kemal, edebî eserleri, Hürriyet Kasidesi, İntibah romanı. Namık Kemal'in edebî ve diğer fikirleri; Türk siyasi ve kültürel hayatına etkisi. | |
| 5. Hafta | Ziya Paşa, şiirleri, Terkib-i Bendi, edebî şahsiyeti. Ahmet Mithat Efendi ve eserleri. | |
| 6. Hafta | İkinci nesil Tanzimatçılar; Recaizade M. Ekrem, Araba Sevdası romanı. | |
| 7. Hafta | Ara Nesil | |
| 8. Hafta | Sami Paşazade Sezai ve Sergüzeşt romanı. Abdülhak Hamit Tarhan; Makber şiiri. | |
| 9. Hafta | Ara Sınav | |
| 10. Hafta | Servet-i Fünûn edebiyatı, teşekkülü. | |
| 11. Hafta | Tevfik Fikret, şiirleri, fikirleri ve etkileri. | |
| 12. Hafta | Cenap Şahabettin, şiirlerinden örnek okumalar. | |
| 13. Hafta | Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah, romancılığı. | |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Ders İçi  | 
                                            Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 12 | 24 | 
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | |
| Toplam İş Yükü | 49 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||