Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Edebiyatı TRZ201 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Elif Emine BALTA
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Elif Emine BALTA (Güz)
Dersin Amacı Öğretmen adaylarına çocuklara okuma kültürü ve zevki kazandırma bilinci kazandırmak ve çocuğa göre, çocuk için yazılmış nitelikli eserlerden eğitim süreçlerinde etkili biçimde yararlanma becerisi geliştirmektir.
Dersin İçeriği Dünyada ve Türkiye´de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çocuk edebiyatı alanı ile ilgili temel kavramları tanımlar
2 Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar.
3 Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri somut eserler üzerinde uygular.
4 Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini sıralar ve bunların önemini açıklar.
5 Nitelikli ve niteliksiz Çocuk Edebiyatı yayınları arasındaki farkları analiz eder.
6 Çocuk Edebiyatı dersinde öğrendiklerini Türkçe derslerinde uygular.
7 Yerli ve yabancı çocuk edebiyatının en iyi örneklerini bilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Çocuk kimliği ve çocuk edebiyatı kavramlarının tartışılması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Anlatım, Soru-Cevap, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Çocuk edebiyatının temel özellikleri ve işlevi Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Çocuk gerçekliği ve yazınsal metinler
4. Hafta Çocuğun gelişim özelliklerine göre çocuk edebiyatı (Dil gelişimi ve bilişsel gelişim) Görüşme
5. Hafta Çocuğun gelişim özelliklerine göre çocuk edebiyatı (Kişilik gelişimi ve toplumsal gelişim) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Çocuk edebiyatı ürünlerini değerlendirme ölçütleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Ara sınav
8. Hafta Çocuk edebiyatı türleri ve örnekler Sunum (Hazırlık), Görüşme
9. Hafta Çocuk edebiyatı türleri ve örnekler Sunum (Hazırlık), Görüşme
10. Hafta Çocuk şiirleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme
11. Hafta Çocuk dergiciliği ve dergileri Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta Çocuk edebiyatında çeviri Görüşme, Araştırma
13. Hafta Türk çocuk edebiyatı eserlerinden örneklerin incelenmesi Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Yabancı çocuk edebiyatı eserlerinden örneklerin incelenmesi Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 3 3 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Oğuzkan, A.F. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık. Sever, S. (2003) Çocuk ve Edebiyat. Ankara: Kök Yayıncılık.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Doç. Dr. Elif Emine BALTA Quiz 10,00
Doç. Dr. Elif Emine BALTA Blog 10,00
Doç. Dr. Elif Emine BALTA Quiz 10,00
Doç. Dr. Elif Emine BALTA Vize 25,00
Doç. Dr. Elif Emine BALTA Final 40,00
Doç. Dr. Elif Emine BALTA Devam 5,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 2 14 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 53
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0