| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Çocuk Edebiyatı | TRZ201 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze | 
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Elif Emine BALTA | 
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Elif Emine BALTA (Güz) | 
| Dersin Amacı | Öğretmen adaylarına çocuklara okuma kültürü ve zevki kazandırma bilinci kazandırmak ve çocuğa göre, çocuk için yazılmış nitelikli eserlerden eğitim süreçlerinde etkili biçimde yararlanma becerisi geliştirmektir. | 
| Dersin İçeriği | Dünyada ve Türkiye´de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Çocuk edebiyatı alanı ile ilgili temel kavramları tanımlar | 
| 2 | Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri açıklar. | 
| 3 | Çocuk yayınlarında bulunması gereken nitelikleri somut eserler üzerinde uygular. | 
| 4 | Çocukların okuma kültürü edinme süreçlerini sıralar ve bunların önemini açıklar. | 
| 5 | Nitelikli ve niteliksiz Çocuk Edebiyatı yayınları arasındaki farkları analiz eder. | 
| 6 | Çocuk Edebiyatı dersinde öğrendiklerini Türkçe derslerinde uygular. | 
| 7 | Yerli ve yabancı çocuk edebiyatının en iyi örneklerini bilir. | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Çocuk kimliği ve çocuk edebiyatı kavramlarının tartışılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Anlatım, Soru-Cevap, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 2. Hafta | Çocuk edebiyatının temel özellikleri ve işlevi | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 
| 3. Hafta | Çocuk gerçekliği ve yazınsal metinler | |
| 4. Hafta | Çocuğun gelişim özelliklerine göre çocuk edebiyatı (Dil gelişimi ve bilişsel gelişim) | Görüşme | 
| 5. Hafta | Çocuğun gelişim özelliklerine göre çocuk edebiyatı (Kişilik gelişimi ve toplumsal gelişim) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 6. Hafta | Çocuk edebiyatı ürünlerini değerlendirme ölçütleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) | 
| 7. Hafta | Ara sınav | |
| 8. Hafta | Çocuk edebiyatı türleri ve örnekler | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 9. Hafta | Çocuk edebiyatı türleri ve örnekler | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 10. Hafta | Çocuk şiirleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme | 
| 11. Hafta | Çocuk dergiciliği ve dergileri | Sunum (Hazırlık), Görüşme | 
| 12. Hafta | Çocuk edebiyatında çeviri | Görüşme, Araştırma | 
| 13. Hafta | Türk çocuk edebiyatı eserlerinden örneklerin incelenmesi | Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 
| 14. Hafta | Yabancı çocuk edebiyatı eserlerinden örneklerin incelenmesi | Araştırma, Diğer Faaliyetler | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde | 
|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Elif Emine BALTA | Quiz | 10,00 | |
| Doç. Dr. Elif Emine BALTA | Blog | 10,00 | |
| Doç. Dr. Elif Emine BALTA | Quiz | 10,00 | |
| Doç. Dr. Elif Emine BALTA | Vize | 25,00 | |
| Doç. Dr. Elif Emine BALTA | Final | 40,00 | |
| Doç. Dr. Elif Emine BALTA | Devam | 5,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Ders İçi  | 
                                            Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 14 | 28 | 
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | |
| Toplam İş Yükü | 53 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||