Rapor Tarihi: 26.12.2025 22:21
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dil Bilgsi 2 | TRZ106 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türkçedeki sözcükleri, yapılarını ve ekleri kavratmak. |
| Dersin İçeriği | Türkçe kelimelerin yapısı. Türkçede ekler: çekim ekleri (isim çekimi, fiil çekimi) , yapım ekleri (isimden fiil yapan ekler, isimden isim yapan ekler, fiilden isim yapan ekler, fiilden fiil yapan ekler) . Çatı ekleri. İsim-fiil. Sıfat-fiil. Zarf-fiil. Ek-fiil. İmlâ bilgileri: Bazı sözcüklerin ve eklerin yazımı (ile sözcüğünün yazılışı; imek ekfiilinin çekimli biçimlerde yazılışı; ise ve iken birimlerinin yazılışı; -ki ekiyle ki bağlacının yazılışı, -de ekiyle de bağlacının yazılışı, fiilimsilerin yazılışı) ; yabancı sözcüklerin yazılışı, büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı; Güneş, Ay ve gezegen adlarının yazılışı; birleşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Şekil bilgisi ile ilgili temel konuları kavrayacaklardır. |
| 2 | Şekil bilgisi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayacak ve onlardan faydalanacaklardır. |
| 3 | Kelimelerin dildeki art zamanlı ve eş zamanlı değişikliklerini gösterebileceklerdir. |
| 4 | Kelime kökleri ve eklerini çözümleyebileceklerdir. |
| 5 | Kelimelerle ilgili yazım kurallarını kavrayacak ve uygulayabileceklerdir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Türkçe kelimelerin yapısı hakkında genel bilgiler verilmesi. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 2. Hafta | Türkçedeki ekler hakkında genel bilgiler verilmesi. | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Çekim ekleri hakkında bilgi (İsim işletme ekleri). | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Çekim ekleri hakkında bilgi (Ad durumu ekleri). | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama |
| 5. Hafta | Çekim ekleri hakkında bilgi (Ad durumu ekleri). | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Yapım ekleri hakkında bilgi.(İsimden isim ve isimden fiil yapan ekler). | Araştırma, Görüşme, Uygulama |
| 7. Hafta | Yapım ekleri hakkında bilgi. (Fiilden isim yapan ekler ve fiilden fiil yapan ekler). | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Çatı ekleri hakkında bilgi. | Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | İsim-fiil ve sıfat-fiil hakkında bilgi. | Görüşme, Uygulama |
| 11. Hafta | Zarf-fiil hakkında bilgi. | Araştırma, Görüşme, Uygulama |
| 12. Hafta | Ek-fiil hakkında bilgi. | Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | İmlâ bilgileri: Bazı kelimelerin ve eklerin yazımı (ile bağlacının yazılışı; imek ekfiilinin çekimli biçimlerde yazılışı; ise ve iken birimlerinin yazılışı; -ki ekiyle ki bağlacının yazılışı, -de ekiyle de bağlacının yazılışı, fiilimsilerin yazılışı). | Araştırma, Görüşme, Uygulama |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 1 | 14 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Ödev 1 | 1 | 25 | 25 | |
| Final | 1 | 20 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||