| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Türkçesi 2 | TRZ104 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Türkler tarafından 10. yüzyıldan 20. yüzyılın başlarına kadar bin yıla yakın bir süre kullanılmış olan Arap ve Fars harflerinden oluşan Türk yazısını okuyup yazmayı öğretmek ve öğrencilerin bu yazı ile oluşturulmuş kaynak eserlerden doğrudan yararlanabilmelerine imkân sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı alfabesi, harfler, karşılıkları ve bitişme kuralları, sayılar ve noktalama işaretleri, Sözcükler; Türkçe, Arapça ve Farsça kökenli sözcükler, Türkçe, Arapça ve Farsça tamlamalar. Arapça kurallar; söz kalıpları ve türetme. Farsça kurallar, Metinler; Basit cümleler, 20. yüzyıl metinleri ve önceki yüzyıllara ait metinler, edebi metinler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Osmanlı alfabesindeki harf, rakam ve işaretleri tanıyacaklardır. |
| 2 | Arapça, Farsça ve Türkçe kelimelerin okunuşunu bileceklerdir. |
| 3 | Osmanlı Türkçesi metinlerini okuyup yazabileceklerdir. |
| 4 | Metinleri bugünkü Türkçeye aktarabileceklerdir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Hal ekleri, İyelik ekleri, Kapalı “e” | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 2. Hafta | Görülen geçmiş zaman eki, Öğrenilen geçmiş zaman eki | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Şimdiki zaman eki, Gelecek zaman eki, Geniş zaman eki | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Dilek ve Şart kipi, Türkçe edatlar | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | İstek ve Emir kipi, Arapça ve Farsça eklerin tanınması | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 6. Hafta | Gereklilik kipi ve –makta, -mekte Şimdiki zaman eki | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 7. Hafta | Ek fiil ve Birleşik fiil çekimleri | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | Farsça yapılı tamlamalar | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 10. Hafta | Farsça sıfat tamlamaları, Arapça kelimelerde cinsiyet ve tesniye | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 11. Hafta | Farsça ve Arapça çokluk ekleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 12. Hafta | Arapça kelimelerin yapısı | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 13. Hafta | Arapça masdarlar: ism-i fâil ve ism-i mef’ûl | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 14 | 28 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 1 | 14 | 14 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Ödev 1 | 1 | 15 | 15 | |
| Final | 1 | 30 | 30 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||