Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesi 2 TRZ104 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hakan SARITİKEN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türkler tarafından 10. yüzyıldan 20. yüzyılın başlarına kadar bin yıla yakın bir süre kullanılmış olan Arap ve Fars harflerinden oluşan Türk yazısını okuyup yazmayı öğretmek ve öğrencilerin bu yazı ile oluşturulmuş kaynak eserlerden doğrudan yararlanabilmelerine imkân sağlamaktır.
Dersin İçeriği Osmanlı alfabesi, harfler, karşılıkları ve bitişme kuralları, sayılar ve noktalama işaretleri, Sözcükler; Türkçe, Arapça ve Farsça kökenli sözcükler, Türkçe, Arapça ve Farsça tamlamalar. Arapça kurallar; söz kalıpları ve türetme. Farsça kurallar, Metinler; Basit cümleler, 20. yüzyıl metinleri ve önceki yüzyıllara ait metinler, edebi metinler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Osmanlı alfabesindeki harf, rakam ve işaretleri tanıyacaklardır.
2 Arapça, Farsça ve Türkçe kelimelerin okunuşunu bileceklerdir.
3 Osmanlı Türkçesi metinlerini okuyup yazabileceklerdir.
4 Metinleri bugünkü Türkçeye aktarabileceklerdir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Hal ekleri, İyelik ekleri, Kapalı “e” Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
2. Hafta Görülen geçmiş zaman eki, Öğrenilen geçmiş zaman eki Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Şimdiki zaman eki, Gelecek zaman eki, Geniş zaman eki Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Dilek ve Şart kipi, Türkçe edatlar Görüşme, Diğer Faaliyetler
5. Hafta İstek ve Emir kipi, Arapça ve Farsça eklerin tanınması Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
6. Hafta Gereklilik kipi ve –makta, -mekte Şimdiki zaman eki Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
7. Hafta Ek fiil ve Birleşik fiil çekimleri Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Farsça yapılı tamlamalar Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
10. Hafta Farsça sıfat tamlamaları, Arapça kelimelerde cinsiyet ve tesniye Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma
11. Hafta Farsça ve Arapça çokluk ekleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
12. Hafta Arapça kelimelerin yapısı Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
13. Hafta Arapça masdarlar: ism-i fâil ve ism-i mef’ûl Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma
14. Hafta Genel Değerlendirme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Timurtaş, F. K. (2000). Osmanlı Türkçesine Giriş. İstanbul: Umur Matbaacılık. Develi, H. (2006). Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2. İstanbul:Kesit Yayınları Develi, H. (2006). Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2. İstanbul: 3F Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 2 14 28
Ders Dışı
Araştırma 1 14 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Ödev 1 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0