| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat Bilgi ve Kuramları 2 | TRZ102 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Yahya AYDIN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Eski ve yeni edebiyat kuramlarını bilme. Buna göre eserleri yorumlaya bilme. Türk edebiyatının dönemlerini tanıma. |
| Dersin İçeriği | Türk edebiyatının başlangıcından günümüze kadar geçirdiği aşamalar, edebi türler, nazım şekilleri, vezin ve kafiye çeşitleri, edebi sanat anlayışları. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sanat, edebiyat, şiir, roman, hikâye gibi edebiyatın temel kavramlarını tanıyacaktır. |
| 2 | Temel kavramlar temelinde edebiyat zevkini geliştirecektir. |
| 3 | Türk edebiyatı bilgisini geliştirecektir. |
| 4 | Edebiyat türleri arasında karşılaştırma yapacaktır. |
| 5 | Edebiyat kuramlarını ve akımlarını öğrenecektir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Edebiyatın tanımı, edebiyatla ilgili terimler, Türk edebiyatının kısa tarihsel gelişimi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 2. Hafta | Edebiyata temel teşkil eden olaylar ve sonuçlar | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 3. Hafta | Edebiyat akımları ve buna bağlı örnek eserler. | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 4. Hafta | Sistematik edebiyat araştırmaları. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 5. Hafta | Edebiyat Teorileri. | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 6. Hafta | Eski Türk Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 7. Hafta | Yeni Türk Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Çalışma haftası. | |
| 9. Hafta | Ara sınav | Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Türk Halk Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri . | Görüşme, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Batı Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri | |
| 12. Hafta | Vezin ve kafiye çeşitleri. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 13. Hafta | Hece vezni ve özellikleri . | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Aruz vezni ve özellikleri. Yöntem Açısından Edebiyat İncelemesi. |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir. | ✔ | |||||
| 5 | Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 13 | En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | ✔ | |||||
| 14 | Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 12 | 24 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 1 | 15 | 15 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Ödev 1 | 1 | 15 | 15 | |
| Final | 1 | 30 | 30 | |
| Toplam İş Yükü | 99 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||