Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Bilgi ve Kuramları 2 TRZ102 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Yahya AYDIN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Eski ve yeni edebiyat kuramlarını bilme. Buna göre eserleri yorumlaya bilme. Türk edebiyatının dönemlerini tanıma.
Dersin İçeriği Türk edebiyatının başlangıcından günümüze kadar geçirdiği aşamalar, edebi türler, nazım şekilleri, vezin ve kafiye çeşitleri, edebi sanat anlayışları.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sanat, edebiyat, şiir, roman, hikâye gibi edebiyatın temel kavramlarını tanıyacaktır.
2 Temel kavramlar temelinde edebiyat zevkini geliştirecektir.
3 Türk edebiyatı bilgisini geliştirecektir.
4 Edebiyat türleri arasında karşılaştırma yapacaktır.
5 Edebiyat kuramlarını ve akımlarını öğrenecektir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Edebiyatın tanımı, edebiyatla ilgili terimler, Türk edebiyatının kısa tarihsel gelişimi. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
2. Hafta Edebiyata temel teşkil eden olaylar ve sonuçlar Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Edebiyat akımları ve buna bağlı örnek eserler. Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
4. Hafta Sistematik edebiyat araştırmaları. Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
5. Hafta Edebiyat Teorileri. Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma
6. Hafta Eski Türk Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
7. Hafta Yeni Türk Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Çalışma haftası.
9. Hafta Ara sınav Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Türk Halk Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri . Görüşme, Uygulama, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Batı Edebiyatının nazım şekilleri ve türleri
12. Hafta Vezin ve kafiye çeşitleri. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
13. Hafta Hece vezni ve özellikleri . Görüşme, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Aruz vezni ve özellikleri. Yöntem Açısından Edebiyat İncelemesi.
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
2 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nı bütün yönleriyle tanır; program doğrultusunda öğrencilerin bireysel farklılıklarını (hazırbulunuşluk, özel eğitim gereksinimi, ana dili vb.) dikkate alarak öğretim süreçlerini planlar ve uygular.
3 Bilim ve teknoloji okuryazarı bir Türkçe öğretmeni olarak bilimsel bilgiye ulaşma, yeni çalışmaları izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4 Türkçe öğretmenliğinin ulusal ve uluslararası farklı kültürler ile felsefi ve sosyolojik temellere göre durumuna ve mevcut statüsü bilgisine sahiptir.
5 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili temel kaynakları, süreli yayınları, ulusal ve uluslararası örgütlerin eğitim raporlarını izler; yorumlar ve kullanır.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
13 En az bir yabancı dili alanındaki bilgileri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bilir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 3 3 3 3 3
PY2 3 3 3 3 3
PY3 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1
PY6 5 5 5 5 5
PY7 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1
PY15 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yüce, K.; Kazan Ş. (2006). Edebiyat Bilgi ve Teorileri. İstanbul: Lisans Yayıncılık. Kudret, Cevdet. (1996). Örneklerle Edebiyat Bilgileri İstanbul: İnkılap Kitabevi.erna Moran, Edebiyat Kuramları, İst., 2005 Cem Dilçin,Türk Şiir Bilgisi, Ankara, 1992
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 2 12 24
Ders Dışı
Araştırma 1 15 15
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Ödev 1 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 99
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0