Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Felsefesi MBZ105 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK (Güz)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitimde felsefi sorunları fark eder.
2 Felsefi veya siyasal dünya görüşlerinin eğitimin amaçlarını, içeriğini ve yöntemlerini nasıl etkilediğini açıklayabilir.
3 İnsan ideallerinin programın amaçlarını nasıl etkilediğini görür.
4 Eğitim felsefesinin temel sorunlarını tartışır
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama
4. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) Araştırma, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Pragmatizm) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Vize
9. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama
11. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) Görüşme, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Görüşme, Araştırma
14. Hafta Genel Değerlendirme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretmenliği alanıyla ilgili kavramları uygulama ortamlarına transfer eder, yerinde ve etkili bir şekilde kullanır, aralarındaki ilişkileri açıklar.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinliklerde görev alır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 4 3 2 0
PY6 5 4 4 0
PY15 0 3 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yazıcı, Sedat. (2014), Felsefeye Giriş, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Warburton, Nigel. (2016), Felsefeye Giriş, (çev. M. A. Arslan & K. Cankoçak), Alfa, İstanbul.
  • Hospers, John. (2017), Analitik Felsefeye Giriş, (çev. Şahin Filiz), Adres Yayınları, İstanbul.
  • Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 1 10 10
Diğer Faaliyetler 1 10 10
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 1 14 14
Toplam İş Yükü 64
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0