| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Okullarda RPD Uygulamaları 2 | MB406 | Türkçe | Zorunlu | 8. Yarıyıl | 2 + 6 | 5,0 | 10,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım ve uygulamaların takibi. |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Mustafa TEKKE |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Uygulama Öğretim elemanının gözetiminde, Uygulama rehber öğretmeninin refakatinde okullarda psikolojik danışma ve rehberlik servisi faaliyetlerini gözlemleme, |
| Dersin İçeriği | Psikolojik danışman ve rehber öğretmen olarak okullardaki görev ve sorumlulukları öğrenme, idare, veli, öğrenci üçgeninde faaliyetleri ve iletişim örüntülerini inceleme. Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Okul psikolojik danışma ve rehberlik servisini tanır. |
| 2 | Okullarda rehber öğretmen/psikolojik danışmanların mesleki rol ve sorumluluklarını öğrenir. |
| 3 | Okul rehberlik servisi uygulamalarını gözlemler ve öğrenir. |
| 4 | Okulun örgütsel yapısını kavrar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin tanımı, kapsamı, önemi, kural ve gereklilikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin incelenmesi ve dosyaya eklenmesi | |
| 3. Hafta | MEBBİS’de Rehberlik Modülünün işlevleri ve kurallarının öğrenilmesi | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 4. Hafta | Pano Hazırlığı | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Okul Psikolojik Danışmanının görev aldığı kurullar ve görevlerinin incelenmesi ve dosyaya eklenmesi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Plan- Program Dosyası / Çerçeve Programın incelenmesi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Veli ve öğrenci görüşmelerinin yapılması ve raporlandırılması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Bireysel Gelişim Raporu hazırlanması ve örneği | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Özel yetenekli tanısı alan ya da özel yetenekli olduğu düşünülen öğrencilerin yönlendirme süreçlerinin incelenmesi, | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Eylem Planları (Krize Müdahale, Şiddetin Önlenmesi, Psikososyal Müdahale Eylem Planı vb.) dosyasının incelenmesi ve dosyaya eklenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 11. Hafta | Psikososyal Müdahale Hizmetleri Kapsamında Risk Gruplarına Yönelik Hizmetlerin incelenmesi | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Psikososyal Müdahale Hizmetleri Kapsamında Risk Gruplarına Yönelik Hizmetlerin incelenmesi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Yıl Sonu Raporları Dosyası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | değerlendirme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 2 | PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. | ||||||
| 3 | Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. | ||||||
| 4 | PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. | ||||||
| 5 | PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. | ||||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY2 | 8 | 8 | 9 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 7 | 9 |
| PY4 | 6 | 6 | 5 | 6 |
| PY5 | 6 | 6 | 9 | 7 |
| PY8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 14 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 4 | 14 | 56 |
| Araştırma | 4 | 14 | 56 | |
| Diğer Faaliyetler | 4 | 14 | 56 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 34 | 34 | |
| Uygulama | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 255 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 10,0 | ||