| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Okullarda RPD Uygulamaları 1 | MB405 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 6 | 5,0 | 10,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım ve uygulamaların takibi. |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet SAPANCI |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Abdi GÜNGÖR (Güz), Doç. Dr. Erol UĞUR (Güz), Doç. Dr. Mustafa TEKKE (Güz), Doç. Dr. Tuğba Seda ÇOLAK TURAN (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Ahmet SAPANCI (Güz), Dr. Öğr. Üyesi Pınar ÖZDEMİR YILMAZ (Güz), Prof. Dr. Mustafa KOÇ (Güz) |
| Dersin Amacı | Uygulama Öğretim elemanının gözetiminde, Uygulama rehber öğretmeninin refakatinde okullarda psikolojik danışma ve rehberlik servisi faaliyetlerini gözlemleme, |
| Dersin İçeriği | Psikolojik danışman ve rehber öğretmen olarak okullardaki görev ve sorumlulukları öğrenme, idare, veli, öğrenci üçgeninde faaliyetleri ve iletişim örüntülerini inceleme. Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği programlarının geliştirilerek uygulanması. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Okul psikolojik danışma ve rehberlik servisini tanır. |
| 2 | Okullarda rehber öğretmen/psikolojik danışmanların mesleki rol ve sorumluluklarını öğrenir. |
| 3 | Okul rehberlik servisi uygulamalarını gözlemler ve öğrenir. |
| 4 | Okulun örgütsel yapısını kavrar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin tanımı, kapsamı, önemi, kural ve gereklilikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin incelenmesi ve dosyaya eklenmesi | |
| 3. Hafta | MEBBİS’de Rehberlik Modülünün işlevleri ve kurallarının öğrenilmesi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Pano Hazırlığı | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Okul Psikolojik Danışmanının görev aldığı kurullar ve görevlerinin incelenmesi ve dosyaya eklenmesi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Plan- Program Dosyası / Çerçeve Programın incelenmesi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Veli ve öğrenci görüşmelerinin yapılması ve raporlandırılması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Bireysel Gelişim Raporu hazırlanması ve örneği | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Özel yetenekli tanısı alan ya da özel yetenekli olduğu düşünülen öğrencilerin yönlendirme süreçlerinin incelenmesi, | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Eylem Planları (Krize Müdahale, Şiddetin Önlenmesi, Psikososyal Müdahale Eylem Planı vb.) dosyasının incelenmesi ve dosyaya eklenmesi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Psikososyal Müdahale Hizmetleri Kapsamında Risk Gruplarına Yönelik Hizmetlerin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Psikososyal Müdahale Hizmetleri Kapsamında Risk Gruplarına Yönelik Hizmetlerin incelenmesi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Yıl Sonu Raporları Dosyası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | değerlendirme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 2 | PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. | ||||||
| 3 | Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. | ||||||
| 4 | PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. | ||||||
| 5 | PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. | ||||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY2 | 8 | 8 | 9 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 7 | 9 |
| PY4 | 6 | 6 | 5 | 6 |
| PY5 | 6 | 6 | 9 | 7 |
| PY8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 2 | 14 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 4 | 14 | 56 |
| Araştırma | 4 | 14 | 56 | |
| Diğer Faaliyetler | 4 | 14 | 56 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 34 | 34 | |
| Uygulama | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 255 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 10,0 | ||