| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yenilenebilir Enerji Kaynakları | BMZ405 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, öğrencilere yenilenebilir enerji kaynakları ve teknolojilerinin öğretilmesidir. Bu kapsamda; güneş enerjisi, hidrolik enerji, rüzgâr enerjisi, jeotermal enerji, deniz enerjileri ve biyokütle enerjiler ile bunların teknolojileri hakkında bilgi sahibi olunarak uygulama alanlarının incelenmesi, özellikle de tarım kesiminde uygulama olanaklarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, yenilenebilir enerji kaynakları ve teknolojilerini tanır, sınıflandırır, çalışma prensiplerini ve özelliklerini bilir. |
| 2 | Öğrenci, yenilenebilir enerji kaynakları ile ilgili araştırmalar yapar. |
| 3 | Öğrenci, bir tarım işletmesi için uygun yenilenebilir enerji kaynağını seçer. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Enerji tanımı, enerji kaynakları sınıflandırmaları, Dünyada enerji üretimi ve tüketimi Türkiye’de enerji üretimi ve tüketimi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 2. Hafta | Enerji tüketimindeki küresel sorunlar ve çözüm önerileri. Alternatif enerji arayış nedenleri. Yenilenebilir enerji tanım, kapsam ve özellikleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Hidrolik enerji, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, hidrolik enerji teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 4. Hafta | Rüzgâr enerjisi, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, rüzgâr enerjisi teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Güneş enerjisi, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, termal ve elektriksel güneş teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Jeotermal enerji, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, termal ve elektriksel jeotermal teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Deniz enerjileri: dalga, akıntı, gel-git enerjileri, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, deniz enerjisi teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Deniz enerjileri: dalga, akıntı, gel-git enerjileri, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, deniz enerjisi teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Biyokütle enerjisi, Dünyada ve Türkiye’de potansiyeli, kullanım olanakları ve alanları, Biyokütle enerjisi teknolojileri, Dünyada ve Türkiye’de uygulama örnekleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 10. Hafta | Atık yönetimi, Biyokütleden enerji elde etme yöntemleri: Fiziksel işlemler: Peletleme ve briketleme teknolojileri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Biyokütleden enerji elde etme yöntemleri: Termokimyasal işlemler: Yakma, gazlaştırma, piroliz | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 12. Hafta | Biyokütleden enerji elde etme yöntemleri: Biyokimyasal işlemler: Aerobik ve anaerobik fermantasyon | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Biyogaz teknolojisi, üretimi, uygulama alanları | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Biyodizel teknolojisi, üretimi, uygulama alanları | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 | 2 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 |
| PY13 | 5 | 5 | 5 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 3 | 1,5 | 4,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||