| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dijital Tarım | ZFZ304 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere dijital tarımın tarihsel gelişimi, temel kavramları ve teknolojileri hakkında bilgi vermek, sensörler, GPS, IoT, yapay zeka gibi dijital araçların tarımda nasıl kullanıldığını öğretmek ve bu teknolojilerin sürdürülebilirlik, verimlilik ve etik üzerindeki etkilerini değerlendirme becerisi kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, dijital tarımın temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini açıklar. |
| 2 | Öğrenci, tarımda kullanılan dijital teknolojileri tanımlar ve değerlendirir. |
| 3 | Öğrenci, veri toplama, analiz ve otomasyon süreçlerini yorumlar. |
| 4 | Öğrenci, dijital uygulamaların tarımsal sürdürülebilirlik ve verimliliğe katkılarını analiz eder. |
| 5 | Öğrenci, dijital tarımın güncel uygulamaları ve geleceği hakkında fikir yürütür. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ders amaç ve bilgi paketinin anlatılması | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Dijital tarım kavramı ve tarihçesi (Geleneksel, mekanik, dijital tarım ve tarım 3.0, 4.0, 5.0) | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Tarımda kullanılan dijital teknolojiler: Sensör teknolojileri, GPS/GNSS sistemleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Tarımda kullanılan dijital teknolojiler: otomasyon sistemleri (sulama, gübreleme, iklim kontrolü), dijital donanımlar, uçtan uca veri toplama sistemleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 5. Hafta | Dijital tarımda yazılım ve mobil uygulamalar | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Nesnelerin interneti (Iot) uzaktan izleme-müdahale | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 7. Hafta | Veri toplama, işleme ve kullanımı (veri türü, veri toplama yöntemi, veri işleme, bulut sistemleri) | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Tarımda yapay zeka ve otomasyon | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 9. Hafta | Toprak yönetimi ve verimlilik takibi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 10. Hafta | Akıllı sulama/gübreleme/besin yönetimi Sistemleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Bitki hastalık ve zararlılarının dijital izlenmesi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 12. Hafta | Dijital tarım uygulamaları ve örnekler | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Dijital tarımda sürdürülebilirlik, etik, sosyal ve yasal boyutlar | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Dijital tarımın faydaları, sınırlılıkları ve geleceği ve genel değerlendirme | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 3 | 42 |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||