| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarım Makinaları | BMZ305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere tarım makineleri ve tarımsal mekanizasyonla ilgili temel kavramları, tarımda makineleşme, tarım makinelerinde güç iletim düzenleri, güç makineleri ve tarım traktörleri ile ilgili genel bilgi ve çalışma prensiplerinin öğretilmesidir. |
| Dersin İçeriği |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, tarımda makineleşme ve mekanizasyon planlamasını kavrar. |
| 2 | Öğrenci, mekanizasyon planlamasına yönelik kullanılan yöntemleri öğrenir. |
| 3 | Öğrenci, tarım makinelerinde kullanılan güç iletim düzenleri ve çalışma ilkelerini kavrar. |
| 4 | Öğrenci, termik motorlarda güç verim ve performans ilişkilerini öğrenir |
| 5 | Öğrenci, termik motorların yapısal özellikleri ve temel yapı elemanlarının kavrar. |
| 6 | Öğrenci, termik motor donanımları, görevleri ve çalışma ilkelerini öğrenir. |
| 7 | Öğrenci, tarım traktörlerinin tarımsal mekanizasyon işlemlerindeki yeri ve önemini kavrar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tarım makinelerine giriş, tarımsal mekanizasyon, tarımsal mekanizasyonun gelişimi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 2. Hafta | Termik motorlar ve tarım traktörleri, tarım traktörlerinin sınıflandırılması | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Toprak işleme makinaları, toprak işleme makinalarının sınıflandırılması, pulluklar, kültivatörler, çizeller, tırmıklar, dipkazanlar, merdaneler, toprak frezeleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 4. Hafta | Ekim, dikim ve santrifüj serpme makinaları | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Gübreleme makinaları | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Sulama makinaları, pompa türleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 7. Hafta | Bitki koruma/tarımsal savaş teknikleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 8. Hafta | Bitki koruma/tarımsal savaş teknikleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Bitki koruma makinelerinin sınıflandırılması | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Tarla pülverizatölerinin tanıtılması, çalışma prensibinin açıklanması, depo, ragülatör, pompa, püskürtme rampası, vb. organlarının incelenmesi, depoya konulması gereken ilaç miktarının, uygulama normu ve dozunun hesaplanması | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Bahçe pulverizatölerinin ve atomizarlerin tanıtılması, çalışma prensibinin açıklanması, depo, ragülatör, pompa, püskürtme rampası, vb. organlarının incelenmesi, sisleyici, tozlayıcılar ve granül aplikatörlerinin tanıtılması | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Hasat-harman makinaları, kaba yem (yeşil yem) hasat makineleri, namlu yapma ve ot çevirme makineleri, slaj makineleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Biçerdöver, biçer döverin ünitelerinin tanıtılması, biçerdöverin çalışma prensibi, balyalama makineleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Tarım makinelerinde iş güvenliği | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY13 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 3 | 42 |
| Diğer Faaliyetler | 2 | 1 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||