Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Cebir BM213 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Mustafa İsa DOĞAN
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Fatih TAŞPINAR (Güz)
Dersin Amacı Bu ders Mühendislik öğrencilerinin lineer cebir konusundaki bilgilerinin zenginleşmesini, mühendislik problemlerin çözümünde ortaya çıkan doğrusal denklem sistemlerinin çözüm yöntemlerinin temellerinin ve uygulanmasının öğretilmesi amacıyla düzenlenmiştir.
Dersin İçeriği Doğrusal Cebir, Matris kuramı, Vektörler
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 n boyutlu lineer sistemleri, determinant(Cramer) yöntemiyle çözer.
2 n boyutlu determinantların değerini, üçgen biçimine indirgemekle ve Laplase yöntemiyle boyutunu düşürmekle hesaplar. Wandermonde ve Üç köşegen türünden özel determinantlarin değerini formül yardimiyla hesaplar.
3 Belirli lineer sistem durumunda, çözümü ters matris yöntemiyle bulur.
4 Genel sistemi rank yöntemiyle inceleyip, bağdaşan durumda onun genel çözümünü bulur.
5 Kare matrislerin öz değer ve öz vektörlerini bulur.
6 n boyutlu lineer uzayda etki gösteren operatörün temsilci matrisini ve onun yardımı ile öz değer ve öz vektörlerini bulur.
7 n boyutlu Öklit uzayında vektörlerin normunu, aralarındaki mesafe ve açıları, aynı zamanda orada etki gösteren lineer operatörlerin normlarını hesaplaya bilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş. Lineer Cebrin konusu, tarihi ve yöntemlerine genel bir bakış. Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
2. Hafta 2 ve 3 değişkenli sistemler, Gauss yöntemi. 2 ve 3 boyutlu determinantlar. Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta 2 ve 3 boyutlu sistemin geometrik yorumu.n boyutlu determinantın tanımı. Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
4. Hafta n boyutlu determinantın özellikleri ve hesaplanma yöntemleri. Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
5. Hafta Özel determinantlar. Üçgen, Vandermond ve Üç Köşegen formlu determinantlar. Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Laplas ve Antilaplas teoremleri. Kare sistem için Kramer teoremi. Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Matrisler, onlar üzerinde işlemler. Ters matris ve onun bulunma yöntemi. Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
8. Hafta Kare sistemin matris biçiminde yazılımı ve ters matris yöntemiyle çözümlenmesi. Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Matrisin rankı. Genişletilmiş matris. Genel sistem için Kroneker-Kapelli teoremi. Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
10. Hafta n boyutlu reel ve kompleks vektör uzaylar. Lineer bağımsızlık, baz ve koordinatlar Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama
11. Hafta Lineer Dönüşüm, onun matrisi. Baz değişmesi ile dönüşümün matrisinin değişmesi. Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Özdeğer ve özvektörler. Hamilton-Keli ve Silvester teoremleri. Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Matrisin Jordan Formu. Benzerlik. Köşegen matrise benzerlik koşulu. Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Metrik, Normlu ve Öklit uzayları. Uzunluk, açı. Kvadratik Formlar, Sayısal Görüntü. Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
6 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
10 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 5 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5 5
PY3 2 2 2 2 2 2 2
PY4 1 1 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1 1
PY6 2 2 2 2 2 2 2
PY7 3 3 3 3 3 3 3
PY8 2 2 2 2 2 2 2
PY9 1 1 1 1 1 1 1
PY10 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Ö.Faruk Gözükızıl, Lineer Cebir problemleri, Sakarya, 200. İtü Fuat ergezen lineer cebir not " açık erişim notlar, "Şaban Eren lineer cebir Kitap.
  • Linear Algebra with Applications Steven j.Leon
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Prof. Dr. Fatih TAŞPINAR N.Ö Vize 50,00
Prof. Dr. Fatih TAŞPINAR N.Ö Final 50,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Uygulama 10 1 10
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 12 12
Final 1 24 24
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0