Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Elektromanyetik Alan Teorisi | EEM266 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 4 + 0 | 4,0 | 5,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Filiz BİRBİR ÜNAL |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Amacı | Elektrik - Elektronik Mühendisliğinde karşılaşılan elektrostatik ve magnetostatik alan problemlerini vektör analiz kullanarak çözme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Vektör analiz temelleri, elektrostatik alanlar, magnetostatik alanlar. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Vektör analiz ve koordinat sistemleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
2. Hafta | Diferansiyel operatörler, gradyan, diverjans ve rotasyonel, Gauss ve Stokes teoremleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım |
3. Hafta | Statik elektrik alanlara giriş, Coulomb yasası | |
4. Hafta | Boş uzayda elektrostatik alan, alan çizgileri, elektrostatik potansiyel ve iş | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
5. Hafta | Gauss ve Poisson bağıntıları, maddesel cisimlerde statik elektrik alan | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım |
6. Hafta | Polarizasyon kavramı, dielektrik ve iletken cisimler, sınır koşulları | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
7. Hafta | Görüntü yöntemi | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
8. Hafta | Kapasite ve kondansatör, elektrostatik enerji yoğunluğu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım |
9. Hafta | Boşlukta statik manyetik alan, Lorentz kuvveti, kararlı akım ve Biot-Savart yasası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım |
10. Hafta | Magnetik alanın sirkülasyonu, Amperé yasası | Sözel Anlatım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
11. Hafta | Vektör potansiyel ve statik manyetik alanlara ilişkin temel denklemler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
12. Hafta | Maddesel cisimlerde statik magnetik alan ve sınır koşulları Magnetik devreler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Sözel Anlatım |
13. Hafta | Zamanla değişen alanlar için Faraday ve Ampere yasası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
14. Hafta | Maxwell denklemleri ve elektrodinamiğin temelleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sözel Anlatım Ders Saati |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Vektör cebrini kullanma ve vektör diferansiyel operatörler ile hesaplama yapabilme, |
2 | Elektrostatik alan, kuvvet ve potansiyel hesaplarını yapabilme, |
3 | İletken ve dielektrik malzemelerdeki alanları hesaplama, |
4 | Statik manyetik alan ve kuvvet hesaplama |
5 | Manyetik malzemelerde statik manyetik alana ilişkin problemleri çözme, |
6 | Faraday ve Ampere yasasını kullanarak elektromanyetik alan problemlerini çözme |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ✔ | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ✔ | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ✔ |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 40,60 |
PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - |
PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | - |
PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
Ders Kitabı veya Notu |
|
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
Değerlendirme Yöntemi | Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|---|
Sınavlar | Ara Sınav 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
Sınavlar | Ödev 1 | 4 | 4 | 16 |
Sınavlar | Ödev 2 | 5 | 3 | 15 |
Sınavlar | Final | 1 | 1,5 | 1,5 |
Sınavlar | Uygulama | 5 | 3,5 | 17,5 |
Sınavlar | Uygulama DS | 5 | 4 | 20 |
Sınavlar | Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü)/25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 |