Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gıda Ambalajlama | GID4112 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Verilişi | yüz yüze, anlatım, soru cevap |
Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Murat TEKBAŞ |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, öğrencilere gıda teknolojisindeki önemli unsurlardan biri olan ambalajlama teknolojisinin önemi hakkında farkındalık yaratmaktır. Bu kapsamda, ambalajlamada hammadde olarak kullanılan malzemeler fiziksel, kimyasal, morfolojik, termal vs. özellikleri ve bunların gıda ambalaj materyalinin özellikleri üzerindeki etkisi, ambalaj malzemelerinin koruma fonksiyonları ile gıda bozulmaları arasındaki ilişkiler, yeni ambalajlama teknolojileri, gıda-ambalaj etkileşimleri ve ambalaj materyali-çevre ilişkisi hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmaları sağlamaktır. Değişik gıda-ambalaj uygulama örnekleri verilerek bu bilgiler pekiştirilmektedir. |
Dersin İçeriği | Gıda ambalajlamada kullanılan materyallerin temel özellikleri; selüloz, metal, plastik ve seramik bazlı ambalaj materyallerinin üretimi; biyobozunur ambalajlar; modifiye ve kontrollü atmosferde ambalajlama; aktif ve akıllı ambalajlama teknolojileri; aseptik ambalajlama; et, süt, tahıl ve meyve sebze gibi temel gıda gruplarının ambalajlanmasında yaygın olarak kullanılan materyaller; gıda ile temas eden madde ve malzemelerin yasal boyutu, ambalaj-çevre-sağlık ilişkisi. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Öğrenciler, gıda ile temas eden malzemeler ile gıda ambalajlamada kullanılan malzemelerin yapısı hakkında bilgi kazanır. |
2 | Selüloz, metal, plastik ve seramik malzemelerden üretilen ambalaj materyalleri ve çeşitleri hakkında bilgi kazanır. |
3 | Aseptik ambalajlama, modifiye atmosferde ambalajlama, aktif ve akıllı ambalajlama gibi yeni ambalajlama teknolojilerini bilir. |
4 | Gıdanın ambalajlanmasında kullanılacak olan ambalajlama materyallerini gıdanın özelliklerine göre belirleyebilme yeteneği kazanır. |
5 | Ambalaj materyallerinin çevre ve doğa ile ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Ders ve işleyişi hakkında bilgi verilmesi, öğrencilerle tanışılması | Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
2. Hafta | Gıda ambalajlamaya ve ambalajlamada kullanılan malzemelere giriş, Ambalajlamanın tarihsel gelişimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
3. Hafta | Selüloz bazlı ambalaj materyalleri, üretimi ve kullanımı | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
4. Hafta | Cam ambalaj materyalleri, üretimi ve kullanımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama |
5. Hafta | Metal ambalaj materyalleri, üretimi ve kullanımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | Plastik ambalaj materyalleri, üretimi ve kullanımı | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
7. Hafta | Biyoplastikler ve biyobozunur ambalaj materyalleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
8. Hafta | Ara sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler |
9. Hafta | ARA SINAV değerlendirmeleri, detayları, eksikliklerinin giderilmesi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
10. Hafta | Modifiye ve kontrollü atmosferde ambalajlama | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
11. Hafta | Aktif ambalajlama teknolojisi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
12. Hafta | Akıllı ambalajlama teknolojisi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Farklı gıda ürünlerinin ambalajlanmasında esaslar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Uygulama |
14. Hafta | Dönem sonu değerlendirilmesi, eksik konu telafisi, ders kazanımlarının değerlendirilmesi, anket uygulama. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bakış açısı ve ufku geniş, yaratıcılığı ortaya çıkmış, bilimsel ve teknik alanlarda üretken ve güncel bilgileri takip edebilme yeteneğine sahip olmak | ✔ | |||||
2 | Gıda ürünlerinin üretiminin hijyen-sanitasyon standartlarına, mevzuata ve Türk Gıda Kodeksine uygun olarak gerçekleştirilmesini sağlayacak bilgi ve beceriye sahip olmak | ✔ | |||||
6 | Ekonomik, fonksiyonel ve piyasada rekabet edebilir ürün üretme konusunda bilgi ve beceri kazanmak | ✔ | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme gayretine sahip olmak | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10,5 | 10,5 | |
Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |