| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Elektromanyetik Alan Teorisi | EEM266 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 4 + 0 | 4,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Filiz BİRBİR ÜNAL |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Elektrik - Elektronik Mühendisliğinde karşılaşılan elektrostatik ve magnetostatik alan problemlerini vektör analiz kullanarak çözme becerisini kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Vektör analiz temelleri, elektrostatik alanlar, magnetostatik alanlar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Vektör cebrini kullanma ve vektör diferansiyel operatörler ile hesaplama yapabilme, |
| 2 | Elektrostatik alan, kuvvet ve potansiyel hesaplarını yapabilme, |
| 3 | İletken ve dielektrik malzemelerdeki alanları hesaplama, |
| 4 | Statik manyetik alan ve kuvvet hesaplama |
| 5 | Manyetik malzemelerde statik manyetik alana ilişkin problemleri çözme, |
| 6 | Faraday ve Ampere yasasını kullanarak elektromanyetik alan problemlerini çözme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Vektör analiz ve koordinat sistemleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 2. Hafta | Diferansiyel operatörler, gradyan, diverjans ve rotasyonel, Gauss ve Stokes teoremleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 3. Hafta | Statik elektrik alanlara giriş, Coulomb yasası | |
| 4. Hafta | Boş uzayda elektrostatik alan, alan çizgileri, elektrostatik potansiyel ve iş | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 5. Hafta | Gauss ve Poisson bağıntıları, maddesel cisimlerde statik elektrik alan | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 6. Hafta | Polarizasyon kavramı, dielektrik ve iletken cisimler, sınır koşulları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 7. Hafta | Görüntü yöntemi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 8. Hafta | Kapasite ve kondansatör, elektrostatik enerji yoğunluğu | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Boşlukta statik manyetik alan, Lorentz kuvveti, kararlı akım ve Biot-Savart yasası | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Magnetik alanın sirkülasyonu, Amperé yasası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 11. Hafta | Vektör potansiyel ve statik manyetik alanlara ilişkin temel denklemler | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Maddesel cisimlerde statik magnetik alan ve sınır koşulları Magnetik devreler | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Zamanla değişen alanlar için Faraday ve Ampere yasası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 14. Hafta | Maxwell denklemleri ve elektrodinamiğin temelleri | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ✔ | |||||
| 7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ✔ | |||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
| Ödev 1 | 4 | 4 | 16 | |
| Ödev 2 | 5 | 3 | 15 | |
| Final | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Uygulama | 5 | 3,5 | 17,5 | |
| Uygulama DS | 5 | 4 | 20 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 4 | 56 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||