| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili I | TDB121 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Ayşe ULU |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Yüksek öğrenimini tamamlamış olan her gence, ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak, Türkçe'yi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmektir. |
| Dersin İçeriği | Dilin Tanımı, özellikleri Dilin Tanımı, özellikleri Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisi Yeryüzündeki diller Türk dilinin diller arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi Atatürk’ün dil devrimi, dil anlayışı, dil çalışmaları Türk dilinin ses özellikleri Ses olayları Yazım kuralları ve uygulaması Noktalama işaretleri ve uygulaması Sözcük bilgisi Kök-ek ve gövde Yapım ekleri, çekim ekleri Sözcük türetme yolları |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Dilin tanımı yapabilir. |
| 2 | Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisini kavrar. |
| 3 | Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini ve tarihsel gelişimini kavrar. |
| 4 | Türk dilinin ses özelliklerini açıklayabilir. |
| 5 | Yazım kurallarını kavrar ve bu kuralları uygulayabilir. |
| 6 | Kök-ek, gövde, yapım ve çekim ekleri gibi kavramları ayırt edebilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dilin Tanımı, özellikleri | Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Dilin tanımı ve özellikleri | Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisi | Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Yeryüzündeki diller | Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Türk dilinin diller arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi | Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Atatürk’ün dil devrimi, dil anlayışı, dil çalışmaları | Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Türk dilinin ses özellikleri | Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Türk dilinin ses özellikleri | Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Ses olayları | Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Yazım kuralları ve uygulaması | Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Noktalama işaretleri ve uygulaması | Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Sözcük bilgisi | Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Kök-ek ve gövde | Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Yapım ekleri, çekim ekleri, Sözcük türetme yolları | Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 11,5 | 11,5 |
| Final | 1 | 11,5 | 11,5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||