Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili I TDB121 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Ayşe ULU
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Yüksek öğrenimini tamamlamış olan her gence, ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak, Türkçe'yi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği Dilin Tanımı, özellikleri Dilin Tanımı, özellikleri Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisi Yeryüzündeki diller Türk dilinin diller arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi Atatürk’ün dil devrimi, dil anlayışı, dil çalışmaları Türk dilinin ses özellikleri Ses olayları Yazım kuralları ve uygulaması Noktalama işaretleri ve uygulaması Sözcük bilgisi Kök-ek ve gövde Yapım ekleri, çekim ekleri Sözcük türetme yolları
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dilin tanımı yapabilir.
2 Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisini kavrar.
3 Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini ve tarihsel gelişimini kavrar.
4 Türk dilinin ses özelliklerini açıklayabilir.
5 Yazım kurallarını kavrar ve bu kuralları uygulayabilir.
6 Kök-ek, gövde, yapım ve çekim ekleri gibi kavramları ayırt edebilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dilin Tanımı, özellikleri Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Dilin tanımı ve özellikleri Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisi Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Yeryüzündeki diller Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Türk dilinin diller arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Atatürk’ün dil devrimi, dil anlayışı, dil çalışmaları Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Türk dilinin ses özellikleri Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Türk dilinin ses özellikleri Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Ses olayları Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Yazım kuralları ve uygulaması Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Noktalama işaretleri ve uygulaması Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Sözcük bilgisi Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Kök-ek ve gövde Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Yapım ekleri, çekim ekleri, Sözcük türetme yolları Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır.
2 Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler.
3 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır.
4 Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer.
5 Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar.
6 Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular.
7 Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır.
8 Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular.
9 Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır.
10 Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir.
11 Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır.
12 Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir.
13 Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir.
14 Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular.
15 Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 1 1 1 1 1 1
PY2 1 1 1 1 1 1
PY3 1 1 1 1 1 1
PY4 1 1 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1 1 1
PY6 1 1 1 1 1 1
PY7 1 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1 1
PY9 1 1 1 1 1 1
PY10 1 1 1 1 1 1
PY11 1 1 1 1 1 1
PY12 1 1 1 1 1 1
PY13 1 1 1 1 1 1
PY14 1 1 1 1 1 1
PY15 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1) M. Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, Bayrak Yayınları, İstanbul, 1995. 2) T. Gülensoy, Türkçe El Kitabı, Bizim Gençlik Yayınları, Kayseri, 1995. 3) F. Özkan, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, ABP Yayınevi, Trabzon, 2006. 4) H. Ağca, Türk Dili, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2001.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 11,5 11,5
Final 1 11,5 11,5
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0