| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarım Traktörleri | BMZ404 | Türkçe | Zorunlu | 8. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, öğrencilere tarım makinalarının temel güç kaynağı durumunda olan traktörü tüm yönleriyle tanıtmak, traktörü oluşturan tüm parçaların yapısını ve çalışma prensiplerini öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Traktörün anlamı ve gelişmesi, traktörlerin sınıflandırılması, Traktör gücü, Traktörlerin ana yapı elemanları, Mekanik kavramlarda temel hesaplamalar, Çift diskli mekanik kavrama, çift etkili (iki kademeli) mekanik kavrama, hidrolik kavrama, Aktarma organları, vites kutusu, kayma dişli vites kutusu, sürekli temaslı vites kutusu, planet vites kutusu, grup vites kutuları, vites kutusu elemanlarının kalite ve yapıları, vites kutusunda verim, Diferansiyel, son redüksiyon, yürüme organları, tekerlekli yürüme organları, ön dingil, arka dingil, iz genişliğinin ayarlanması, traktör lastikleri, Dümenleme sistemi, ,normal (mekanik) dümenleme sistemi, hidrolik dümenleme sistemi, fren donanımı, frenler için temel bağıntılar, frenlerin tipleri, işletme frenleri, tek etkili frenler (simplex frenler), çift etkili frenler (duplex frenler), servo etkili frenler, fren hesapları, kampanalı fren hesabı, diskli fren hesabı, Traktör donanımları: alet bağlama ve çeki kancaları, üç nokta askı sistemi, hidrolik kaldırma sistemi, normal hidrolik kaldırma sistemi, otomatik hidrolik kaldırma sistemi, İş derinliğini kontrol eden uyarıcılar, Patinaj kontrol eden uyarıcılar, Çeki kuvvetini kontrol eden uyarıcılar, Kaldırma yüksekliğini kontrol eden uyarıcılar, Çeki kuvvetini, kaldırma yüksekliğini kontrol eden otomatik hidrolik kaldırma sistemi, Hidrolik sistemin elemanları, Hidrolik sistemde hesaplamalar, Kuyruk Mili ve Kasnak, Vites kutusu kuyruk mili, Motor Kuyruk mili, Serbest motor kuyruk mili, Yol kuyruk mili, Kasnak, Ön Yükleyici, Sürücü Oturma Yerleri, Oturma yerlerinin ölçüleri, Sürücü kabinleri, Gürültü, Sürücüye gelen titreşimler Traktör mekaniği, Arka Dingili Muharrik Traktörlerde Kuvvetler, Çeki Kancası ve Çeki Demirine Gelen kuvvetlerin Stabiliteye etkisi, Tekerlek Çevre Kuvvetinin Belirlenmesi, Traktör Çeki Kuvveti ve Yürüme Direnci, Traktör Ağırlığı, Traktör deneyleri |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenci, tarım traktörleri ile ilgili temel ilkeleri bilir. |
| 2 | Öğrenci, traktör tiplerini ve özelliklerini tanır. |
| 3 | Öğrenci, tarım traktörlerinin yapı elemanlarını uygulamalı bir şekilde öğrenip, özelliklerini bilir. |
| 4 | Öğrenci, tarım işlerine uygun olarak traktörün ayarlarını yapabilir ve kullanabilir. |
| 5 | Öğrenci, traktör ile ilgili problemleri çözebilir ve uygun traktör seçimi yapabilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Traktörün anlamı ve gelişmesi, traktörlerin sınıflandırılması | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Traktör gücü | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Traktörlerin ana yapı elemanları | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 4. Hafta | Mekanik kavramlarda temel hesaplamalar, Çift diskli mekanik kavrama, çift etkili (iki kademeli) mekanik kavrama, hidrolik kavrama | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 5. Hafta | Aktarma organları, vites kutusu, kayma dişli vites kutusu, sürekli temaslı vites kutusu, planet vites kutusu, grup vites kutuları, vites kutusu elemanlarının kalite ve yapıları, vites kutusunda verim | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Diferansiyel, son redüksiyon, yürüme organları, tekerlekli yürüme organları, ön dingil, arka dingil, iz genişliğinin ayarlanması, traktör lastikleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Dümenleme sistemi, ,normal (mekanik) dümenleme sistemi, hidrolik dümenleme sistemi, fren donanımı, frenler için temel bağıntılar, frenlerin tipleri, işletme frenleri, tek etkili frenler (simplex frenler), çift etkili frenler (duplex frenler), servo etkili frenler, fren hesapları, kampanalı fren hesabı, diskli fren hesabı | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Dümenleme sistemi, ,normal (mekanik) dümenleme sistemi, hidrolik dümenleme sistemi, fren donanımı, frenler için temel bağıntılar, frenlerin tipleri, işletme frenleri, tek etkili frenler (simplex frenler), çift etkili frenler (duplex frenler), servo etkili frenler, fren hesapları, kampanalı fren hesabı, diskli fren hesabı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 9. Hafta | Traktör donanımları: alet bağlama ve çeki kancaları, üç nokta askı sistemi, hidrolik kaldırma sistemi, normal hidrolik kaldırma sistemi, otomatik hidrolik kaldırma sistemi, İş derinliğini kontrol eden uyarıcılar, Patinaj kontrol eden uyarıcılar, Çeki kuvvetini kontrol eden uyarıcılar, Kaldırma yüksekliğini kontrol eden uyarıcılar, Çeki kuvvetini, kaldırma yüksekliğini kontrol eden otomatik hidrolik kaldırma sistemi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 10. Hafta | Hidrolik sistemin elemanları, Hidrolik sistemde hesaplamalar | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Kuyruk Mili ve Kasnak, Vites kutusu kuyruk mili, Motor Kuyruk mili, Serbest motor kuyruk mili, Yol kuyruk mili, Kasnak, Ön Yükleyici, Sürücü Oturma Yerleri, Oturma yerlerinin ölçüleri, Sürücü kabinleri, Gürültü, Sürücüye gelen titreşimler | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 12. Hafta | Traktör mekaniği | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Arka Dingili Muharrik Traktörlerde Kuvvetler, Çeki Kancası ve Çeki Demirine Gelen kuvvetlerin Stabiliteye etkisi, Tekerlek Çevre Kuvvetinin Belirlenmesi, Traktör Çeki Kuvveti ve Yürüme Direnci, Traktör Ağırlığı | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Traktör deneyleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Fen bilimleri ve matematik bilgilerini alanındaki çeşitli süreçleri geliştirmede kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | Karar alma ve uygulama süreçlerinde, etik ve deontolojik ilkelere uygun davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 3 | Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri alanındaki uygulamalarda kullanır. | ✔ | |||||
| 4 | Temel mühendislik bilgilerini, teknik araçlarla bütünleştirerek alanındaki mühendislik problemlerini analitik yaklaşımla çözer. | ✔ | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili tüm teknik sistemleri, sistem bileşenlerini ve üretim süreçlerini tasarlar. | ✔ | |||||
| 6 | Bitkisel ve hayvansal üretim süreçlerini bilimsel ve teknik ilkeler doğrultusunda uygular. | ✔ | |||||
| 7 | Tarım sektöründeki veri odaklı temel teknolojileri üretim süreçlerinde kullanır. | ✔ | |||||
| 8 | Sürdürülebilirlik ilke ve yaklaşımlarını tarımsal süreçlere uygular. | ✔ | |||||
| 9 | Tarıma yönelik yönetsel ve kurumsal bilgileri, küresel ve yerel gelişmeleri gözeterek kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | Bilimsel temelli sulama, drenaj ve toprak koruma sistemlerini, hassas tarım ve dijital su yönetimi teknolojileriyle birleştirerek, toprak-su kaynakları ve tarımsal atıkları sürdürülebilir bir şekilde yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Tarımsal üretim ve hasat sonrası süreçlere yönelik, tarımsal makine ve ekipmanları tasarlayarak, performansını değerlendirir ve otomasyon ile verimliliğini artırır. | ✔ | |||||
| 12 | Tarımsal yapıların (sera, ahır, ağıl vb.) tasarımında, modern mühendislik ve yapı teknolojilerini kullanarak işlevsel ve çevreye duyarlı çözümler geliştirir. | ✔ | |||||
| 13 | Tarım için enerji verimliliğini analiz edip, biyoyakıt üretimi ve diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarını entegre ederek, etkili sistemler geliştirir. | ✔ | |||||
| 14 | Hassas tarım verilerini (uydu, insansız hava aracı, el radyometreleri vb.) analiz ederek, kaynak yönetimini optimize eden sistemler geliştirir ve uygular. | ✔ | |||||
| 15 | Güncel gelişmeleri takip ederek, yasal ve etik sınırlar temelinde geliştirdiği girişimci projeleri disiplinler arası iş birliği ile yürütür ve elde ettiği bilgileri paydaşlara aktarır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 14 | 2 | 28 |
| Diğer Faaliyetler | 3 | 1,5 | 4,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||